Als er één goed doel is waar iedereen meteen een warm gevoel van krijgt, dan is het wel Resto VanHarte. Op 55 ‘Restolocaties’ verspreid over het hele land, wil Resto VanHarte mensen bij elkaar brengen door ze een smakelijk en zeer betaalbaar driegangenmenu aan te bieden. De maaltijden worden bereid en opgediend door vrijwilligers die zelf ook aan tafel aanschuiven. Een unieke manier om mensen die het minder breed hebben een gezellige avond te bezorgen en ze uit hun sociale isolement te halen. Coca-Cola ondersteunt dit initiatief dan ook…van harte. Onlangs ondertekende Chaudfontaine het watermerk van Coca-Cola een samenwerkingsovereenkomst met deze stichting Tijdens een diner in Rotterdam, waarbij 18 Coca-Cola-medewerkers de handen uit de mouwen staken, werd het officiële startsein voor de samenwerking gegeven.

500 ontmoetingen

Kern van de overeenkomst is dat Chaudfontaine een jaar lang 500 ontmoetingen mogelijk maakt voor mensen die financieel niet of moeilijk in staat zijn om eens gezellig uit eten te gaan. Daarnaast staat Coca-Cola er garant voor dat dit jaar zo’n 150 medewerkers vrijwilligerswerk doen bij een van de VanHarte-restaurants. Dat laatste zal niet het grootste probleem zijn, verwacht Michiel Roodvoets, junior brandmanager Chaudfontaine. ‘Voor deze eerste keer hadden zich al twee keer zoveel collega’s aangemeld als we konden inzetten.’ Samen met Lianne Zevenbergen is Michiel vanuit Coca-Cola verantwoordelijk voor de samenwerking met VanHarte. Lianne is verantwoordelijk voor de interne communicatie bij Coca-Cola European Partners. Daarnaast coördineert ze de deelname van medewerkers aan de maatschappelijke sponsorprojecten. Waaronder dus Resto VanHarte.

Aangrijpende verhalen

Ze vonden de avond allebei ‘oprecht een hele bijzondere ervaring’. Lianne: ‘Ik heb hele aangrijpende verhalen gehoord. Mensen die echt eenzaam zijn en altijd alleen moeten koken en eten. Die mensen zijn heel blij dat er in hun stad een plek is waar ze naartoe kunnen. De sfeer was ook heel bijzonder. De gasten zijn heel erg belangstellend naar elkaar. Ook naar ons. Ik sprak een echtpaar dat een tijd lang zelf vrijwilliger was geweest bij Resto VanHarte. Zij komen er nog steeds. Gewoon omdat ze zich daar echt thuis voelen en zoveel mensen hebben leren kennen.’ Voor Michiel voelde de avond als thuiskomen bij zijn grootouders: ‘Elke twee weken ga ik bij mijn opa en oma langs. Daar kijken ze enorm naar uit. En het geeft mij ook een heel goed gevoel. Zo voelde het ook bij VanHarte. De mensen waarderen het enorm. Na afloop kregen we spontaan applaus.’

Schort

18 collega’s waren er, tijdens de eerste vrijwilligersavond. En allemaal hielpen ze mee, vertelt Michiel. ‘Het idee was eigenlijk om met 12 mensen in de bediening en de keuken te werken. Maar de collega’s die kwamen eten, wilden ook graag een schort omdoen.’ En wat opviel: ook met 18 vrijwilligers was het behoorlijk doorwerken. ‘Ook na afloop, want dan moet alles worden opgeruimd. We stonden ’s middags om half vier al met tranende ogen uien te snijden. En dan heeft het vaste team van vrijwilligers samen met de chef-kok al een driegangenmenu samengesteld en inkopen gedaan. ‘

Impact

Dat Chaudfontaine een overeenkomst met VanHarte heeft gesloten, betekent niet dat het merk prominent aanwezig is of zal zijn op al de locaties. Michiel: ‘Daar gaat het ons natuurlijk niet om. Al vinden mensen het wel erg leuk dat er eens fles Chaudfontaine op tafel staat. Dat ziet er net wat feestelijker uit. Chaudfontaine heeft een hele lange geschiedenis met goede doelen. In België steunen we vooral lokale doelen om het natuurgebied en de bron te beschermen. Maar dit gaat om meer. Ons duurzaamheidsprogramma This is Forward gaat over duurzaam verpakken en gezondheid, maar ook over inclusiviteit en diversiteit. Iedereen hoort erbij. We gebruiken heel bewust de kracht van onze merken om die boodschap uit te dragen. En daar past dit initiatief natuurlijk heel mooi in. Eenzaamheid bestrijden is de belangrijkste reden waarom VanHarte is opgericht. Dat is ook waarom wij graag met Resto VanHarte samenwerken. Want ze hebben echt impact. Doordat ze heel lokaal toch overal in het land locaties hebben, zijn ze er ook letterlijk voor iedereen.’

Duur broodje

Een heel mooi voorbeeld hiervan is het Social Food Festival dat Resto VanHarte nu voor de tweede achtereenvolgende keer organiseert. Michiel: ‘Dat is eigenlijk geboren vanuit het idee dat food festivals best duur en elitair zijn geworden. Als ik zelf wel eens naar zo’n festival ga, dan schrik ik van de prijzen. Een broodje kost zomaar 8 euro. VanHarte wil een festival dat voor iedereen toegankelijk is. Ook mensen die heel weinig te besteden hebben. En wij helpen VanHarte daar graag bij. Met ons mineraalwater. Maar ook in de aankleding. We hebben bijvoorbeeld een hele mooie waterbar die op dat festival gebruikt wordt.’

Kok

Aan Lianne de taak om het komend jaar intern vrijwilligers te werven voor Resto VanHarte. Lianne: ‘Het helpt enorm dat er onlangs binnen Coca-Cola een regeling is afgesproken waarbij alle medewerkers in de gelegenheid worden gesteld om twee dagen “in de tijd van de baas” aan een goed doel te besteden.’ Dat kan in de vorm van teamuitjes en afdelingsbijeenkomsten gekoppeld aan een goed doel en een goede daad. Maar het kan ook op individuele basis. De eerste gegadigde heeft zich daarvoor al gemeld, vertelt Lianne. ‘De partner van een van mijn collega’s hoorde over de eerste avond. Hij vond het zo’n geweldig initiatief dat hij zichzelf spontaan aanbood als kok.’