Solidariteit en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw zijn het hele jaar door belangrijke thema’s in ons bedrijf. Zo is The Coca-Cola Company initiatiefnemer van 5by20, een programma dat zich inzet om de economische positie van 5 miljoen vrouwen wereldwijd te versterken. Eind 2019 bereikten we de mijlpaal van 4,6 miljoen.

Vrouwen zijn krachtige pijlers in onze samenleving, zowel als individu, maar ook als collega’s, moeders, zussen en partners. Wereldwijd hebben vrouwen al een hele weg afgelegd. “Met het project 5by20 willen we bepaalde barrières doorbreken en de positie van vrouwen nog meer versterken”, zegt Ulrike Sapiro, Directeur Duurzaamheid bij The Coca-Cola Company. Met dit programma, geven we vrouwelijke ondernemers een duwtje in de rug om sociale en economische hindernissen te overwinnen. Dit doen we door hen te trainen in businessvaardigheden, door hen toegang te geven tot financiële diensten en/of assets en door mentoring netwerken te stimuleren.



5 miljoen vrouwelijke ondernemers tegen 2020

Toch zijn er nog veel plekken in de wereld waar het leven lastig is voor vrouwen. Als ze echter toegang hebben tot de juiste ondersteuning dragen vrouwen bij tot de opbouw van gemeenschappen en zijn ze in staat om de wereldwijde economische groei aanzienlijk te versnellen.

Therese Noorlander, Europees Directeur Duurzaamheid, geeft meer uitleg: “De inconvenient truth met lijstjes, statistieken en kenmerken die ons laten zien hoe ongelijkwaardigheid in stand gehouden wordt. Niet makkelijk, niet leuk, geen easy fix. Maar wél relevant als je het mij vraagt. Voor mijn werk houd ik dit bijvoorbeeld bij: wereldwijd is 43% van de vrouwen onderdeel van de agrarische sector en daarmee voor 70% verantwoordelijk zijn voor al ons eten. Wetende dat 90% van hun inkomen wordt besteed aan hun gezin en lokale gemeenschap terwijl er nog steeds een fundamenteel verschil is in inkomen (ook gekoppeld aan toegang tot dezelfde functies) moet je nadenken over wat je kunt doen als organisatie om een meer gelijkwaardige verhouding te helpen transformeren.”

Daarom ontstond in 2010 5by20, een internationaal initiatief van The Coca-Cola Company om de economische emancipatie van 5 miljoen vrouwelijke ondernemers mogelijk te maken tegen 2020. The Coca-Cola Company en haar bottelaars zoals Coca-Cola European Partners werken samen met kleine bedrijven in meer dan 200 landen en gebieden in de wereld, van fruittelers en recyclers tot retailers en ambachtslieden.

De behoefte aan economische ondersteuning bij vrouwen is het grootst in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. “Wij kijken in welke landen we het meest toegevoegde waarde kunnen bieden en dat is in ontwikkelingslanden, maar ook in Europa hebben we langlopende projecten. Zoals GIRA Mjeres in Spanje dat gericht is op motivatietraining, kennisoverdracht en het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap. Overal waar we actief zijn, willen we vrouwen voldoende ontwikkelingsruimte  geven. Binnen en dus ook buiten ons bedrijf.”, vertelt Ulrike.


 

Impact van 5by20

In 2019 namen wereldwijd 1,3 miljoen vrouwen deel aan programma’s om hun economische positie te versterken. De programma’s liepen in maar liefst 96 landen. Dat brengt het totaal eind 2019 op 4,6 miljoen vrouwen. We zijn dus goed op weg om het target van 5 miljoen tegen eind 2020 te halen “Nog indrukwekkender is de impact van 5by20 op de levens van de vrouwen. Maar liefst 90 tot 95% van de vrouwen herinvesteert hun inkomen in het gezin”, vertelt Ulrike.