Vanaf eind 2019 worden alle PET-flessen van onze merken Honest, Chaudfontaine en Glacéau Smartwater van 100% gerecycled plastic (rPET) gemaakt. Met deze verandering gebruiken we in West-Europa* voortaan 9.000 ton minder virgin plastic** per jaar. Alleen al met Chaudfontaine besparen we hierdoor jaarlijks 4.400 ton nieuw plastic in Nederland.

Al onze verpakkingen in Nederland zijn al 100% recyclebaar, maar met deze introductie worden nu de verpakkingen van drie merken in ons portfolio van 100% rPET gemaakt. Deze ontwikkeling is volledig in lijn met onze ambities in This is Forward als het gaat om het verduurzamen van onze verpakkingen. Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola European Partners Nederland, vertelt: “Uiteindelijk is het ons doel om te zorgen dat ieder flesje of blikje dat we verkopen wordt ingezameld, gerecycled en weer wordt hergebruikt. We geloven in een circulair systeem, waarin we steeds minder nieuw plastic nodig hebben om nieuwe verpakkingen mee te kunnen maken. Dit sluit aan op onze doelstelling om ten minste 50% rPET over ons volledige portfolio te gebruiken in al onze flessen tegen 2025, en waar mogelijk dit te overtreffen.”

jaap-wassink-coca-cola.PNG
Jaap Wassink - VP & Country Director Coca-Cola European Partners Nederland

(r)PET

PET is een afkorting voor Polyethyleentereftalaat. Dit is het materiaal dat we gebruiken om de plastic flessen van te maken die je in alle schappen terugvindt. PET is 100% recyclebaar en daarom zien we het als waardevol materiaal zodat we het weer kunnen hergebruiken voor nieuwe verpakkingen. We hebben de ambitie om de hoeveelheid rPET binnen ons gehele portfolio uit te breiden wanneer we plastic verpakkingen maken. In Nederland staan we tegen eind 2019 al op 50% rPET en daarmee lopen we voor op de West-Europese ambitie van 50% rPET tegen 2025. Het bereiken van dit doel gaat samen met de inzameling van onze gebruikte verpakkingen en daarom streven we ernaar om al onze verpakkingen terug te krijgen.

Duurzaamheidsambities verpakkingen

De nieuwe PET-fles van 100% rPET is de laatste introductie in een rij ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zo veranderden we eerder dit jaar nog de Sprite-fles naar een transparante verpakking. De vorige (groene) verpakking was ook 100% recyclebaar, maar de nieuwe transparante fles brengt een voordeel met zich mee. De oude fles werd bewerkt met een groene kleurstof, en in tegenstelling tot transparant PET kon de groene fles niet gerecycled worden tot een nieuwe transparante PET-fles. Daarnaast gebruiken we de kracht van onze merken om richting consumenten duidelijk te maken dat onze verpakkingen waardevol zijn. Zo luidt dit jaar de slogan van de zomercampagne ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’. We vragen op deze opvallende manier aan iedereen die geniet van onze producten om verantwoord om te gaan met onze waardevolle verpakkingen.

* Alle referenties naar West-Europa gaan over de landen waarin Coca-Cola European Partners actief is. Dit zijn de landen Andorra, België, Frankrijk, Groot-Britannië, Ijsland, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje en Zweden.

** Onder het zogeheten virgin plastic valt al het nieuwe plastic dat wordt gebruikt voor onze verpakkingen.