Gijs Brons van Coca-Cola Nederland kijkt terug op zijn uitwisseling met een Filipijnse collega

Uitwisselingen zijn altijd een verrijkende ervaring. Het geeft de mogelijkheid om dingen van een ander perspectief te bekijken en om iets nieuws te leren. Een recent voorbeeld van iemand die dit heeft mogen ervaren is Gijs Brons, Brand Manager bij Coca-Cola Nederland. Hij kwam kort geleden terug van een 3-maanden durende uitwisseling bij Coca-Cola in de Filipijnen. We spreken hem over zijn ervaring, wat hij over zichzelf en ons bedrijf heeft ontdekt en of hij het allemaal over zou doen.

Hoe kwam deze uitwisseling zo tot stand?

“Door persoonlijke contacten! Crissile Villafuerte, Senior Brand Manager New Opportunities bij Coca-Cola op de Filipijnen, was op zoek naar een tijdelijke opdracht in Nederland zodat zij haar man kon vergezellen die tijdelijk in Rotterdam ging werken. Daarnaast heeft de marketingdirecteur van Coca-Cola op de Filipijnen een goede relatie met de directeur van Coca-Cola in Nederland. Zij hadden contact over welke mogelijkheden er waren voor Crissile om haar aan te sluiten bij het Nederlandse team. Ze moesten dan nog iemand hebben die haar rol overnam in de Filipijnen. Toen dit aan mij werd voorgesteld was ik meteen enthousiast. Dat was in december 2017. Drie maanden later zat ik in het vliegtuig. Terwijl ik mijn 20 weken zwangere vriendin achterliet, afvragend wat ik nou precies aan het doen was, maar wel vol enthousiasme van wat er ging komen!

Hoe was deze ervaring voor je?

Laten we beginnen bij de rol an sich. Ik kreeg een veel breder portfolio met producten en nieuwe innovaties - van zuivel en sappen tot thee en kokoswater. Dit zorgde ervoor dat ik een stuk georganiseerder en gestructureerder moest werken dan ik normaal doe. Daarnaast was ik nog nooit op de Filipijnen geweest. Ik wist niet wat ik kon verwachten van het land, de bevolking, de werkcultuur en de schaal van onze business. Ook moest ik ontdekken hoe het Filipijnse kantoor in elkaar zit - wie doet wat en hoe kunnen mijn nieuwe collega’s mij helpen?

Waren er verschillen in de werkcultuur?

Een aantal, maar ook veel overeenkomsten. Alhoewel mijn nieuwe collega’s wat minder gehaast waren dan ik gewend was, zorgde hun openheid, positiviteit en welwillendheid om te helpen - een bekende manier van werken bij Coca-Cola - ervoor dat het gemakkelijk was om te settelen en nieuwe relaties op te bouwen.


 

Eten op het kantoor was ook een totaal andere ervaring, laat staan de enorme keus van verschillende soorten eten dat werd aangeboden. Mijn collega’s waren de hele dag door aan het snacken en genoten dan alsnog van een grote lunch, dit was totaal anders dan mijn boterham met kaas in Nederland. Het was ook gewoonlijk om voor werktijd samen met collega’s te ontbijten en na werktijd nog een drankje te doen. Deze samenhorigheid en inclusiviteit is een belangrijk onderdeel van de cultuur en werkt heel bevorderend voor het werk dat we samen deden. Het heeft mij echt in laten zien hoe waardevol deze manier van ondersteuning is wanneer je in een nieuwe markt aan de slag gaat. Dat ga ik dus ook overnemen - ik ga vaker internationale collega’s die in Nederland werken uitnodigen voor een maaltijd bij mij thuis.

Wat is de grootste les die je mee hebt genomen?

Ik waardeerde heel erg de positiviteit van iedereen, zelfs als ze voor bepaalde ingewikkelde uitdagingen kwamen te staan. De drive om te innoveren was ook iets wat me inspireerde, dagelijks ging het over de kansen en mogelijkheden om te innoveren. Tot slot heeft de tijd in het buitenland me doen beseffen hoe goed wij het in onze Nederlandse organisatie voor elkaar hebben, de fijne werkrelaties die er zijn en de duidelijke prioriteiten die we hebben.

Dus, zou je het allemaal nog een keer doen?

Absoluut, ik heb heel erg genoten van de ervaring en ik sta te springen om weer te mogen. Uit mijn comfortzone stappen gaf mijn leerervaring een echte boost. Deze short-term uitwisselingen gebeuren niet vaak maar ik zou het zeker iedereen aanraden als de kans zich voordoet!