Tom Wagenaar en Tess Hendrikx zijn New Initiatives and Commercialization Managers in de Coca-Cola fabriek in Dongen. Zij hebben een belangrijke coördinatiefunctie bij aanpassingen van onder andere materiaal of ingrediënt.

‘Onze afdeling is de spin in het web’, zegt Tom – al dertig jaar in dienst bij Coca-Cola. ‘Wij brengen partijen samen als er iets verandert aan het materiaal, de verpakkingen of de ingrediënten. Denk aan marketing, logistiek en kwaliteit, maar ook aan leveranciers en onze klanten.’

Middenweg vinden

Tess vertelt: ‘Al die stakeholders werken weer vanuit een ander perspectief. Het lastige én het leuke van ons werk is dat je een middenweg moet zien te vinden tussen al die verschillende visies. Als we een nieuw contract sluiten met een leverancier van verpakkingsmateriaal, dan kijken we natuurlijk naar de kosten. Maar we leggen het ook voor aan afdelingen als Kwaliteit en Legal. Heeft het nieuwe materiaal invloed op smaak en houdbaarheid?

Continue zoektocht

tom-tess-tif1.png
En uiteraard kijken we naar de duurzaamheid. Kan het gerecycled worden? Dat is een van de voorwaarden. Zo niet, dan gaan we op zoek naar een beter voorstel’. Tom: ‘Al onze flesjes en blikjes zijn 100 procent recyclebaar. En het is in ons allerbelang om dat zo te houden. Net als iedereen, vinden wij het heel belangrijk dat verpakkingen niet in het milieu terechtkomen maar terugkomen bij ons.’ Natuurlijk hebben we het vaak over duurzame oplossingen. We zijn er dagelijks mee bezig. Met kleine aanpassingen en met grote. Het is continu een zoektocht. Waar kunnen we minder folie gebruiken, waar minder papier. Kunnen we minder kartonnen tussenligvellen gebruiken, zonder dat een pallet instabiel wordt? Hoe kunnen we anders stapelen, waardoor je op een vrachtwagen een palletplaats overhoudt?’

Kansen grijpen om duurzamer te werken

Natuurlijk, Tom en Tess kennen de vragen die er in de samenleving zijn. Coca-Cola zou nog meer kunnen doen. Meer gerecycled plastic gebruiken bijvoorbeeld dan de 50 procent die in 2025 voor alle PET-flessen de norm is bij Coca-Cola. Wagenaar: ‘Ik begrijp wel dat men dat zegt. Maar voor de productie van PET-flessen is een minimale hoeveelheid hoogwaardig gerecycled plastic nodig. En dat hoogwaardig PET is maar beperkt beschikbaar. Er is heel veel vraag naar. Want het wordt ook voor fleecetruien gebruikt bijvoorbeeld. De praktijk is dus weerbarstiger dan het lijkt. Maar als wij kansen zien om nog duurzamer te werken, dan grijpen we ze.’