In november 2017 ontving de stichting Jong Ondernemen een donatie van van The Coca-Cola Foundation. Een donatie die wordt gebruikt om ondernemerschap te stimuleren op middelbare scholen en jongeren de kans te geven om hun ondernemende kant te ontwikkelen. Deze donatie past in de maatschappelijke ambitie van Coca-Cola Nederland om de positie van jonge mensen binnen de samenleving te versterken.

Jong Ondernemen is een organisatie in Nederland die programma’s in het onderwijs verzorgt waarbij de focus op het ontwikkelen van ondernemerschap ligt. Met de donatie van The Coca-Cola Foundation kan de stichting belangrijke stappen zetten naar haar doelstelling om per jaar 250.000 jongeren kennis te laten maken met ondernemerschap. “Om goed te functioneren in de snel veranderende arbeidsmarkt is het noodzakelijk dat jongeren een ondernemende houding ontwikkelen. Zo kunnen ze inspelen op de veranderingen op de arbeidsmarkt en weten ze waar hun talenten liggen.”, vertelt Joyce Rommelaar, directeur van de stichting.

Meet & Greet met Seth Goldman

Op 25 juni was Seth Goldman, mede-oprichter van Honest, voor één dag in het land. De dag werd bijgewoond door zowel media, medewerkers van Coca-Cola als drie jonge ondernemers. “De beste manier om ondernemerschap te stimuleren is misschien wel door te inspireren. Van wie kunnen we dan beter leren dan van misschien wel onze meest ondernemende collega, Seth Goldman?”, aldus brand manager Gijs Brons. De drie ambitieuze jonge ondernemers vanuit het Jong Ondernemen programma kregen net als de medewerkers van Coca-Cola de mogelijkheid om Seth vragen te stellen over ondernemerschap. Daarnaast kregen zowel Seth als de andere gasten de kans om de jonge ondernemers te vragen naar hun verhaal. De gouden tip van Seth: “Als je wacht tot alles perfect is, dan kan je nooit beginnen. Zorg ervoor dat je iets waardevols creëert en doe iets dat je prikkelt. ”

De drie jonge entrepreneurs Shalinda, Gianni en Mats zijn onderdeel van Grapes, een 7-koppig bedrijf dat The Circle of Wine bedacht. “Het was een hele eer om Seth te ontmoeten en de kans te krijgen om te leren van een succesvolle ondernemer”, aldus Mats aan. Het drietal volgt één van de programma’s van Jong Ondernemen die hen de mogelijkheid biedt om een eigen bedrijf te starten. Hierbij worden zij begeleid door een coach die zelf in het bedrijfsleven werkt.

V.l.n.r. Seth Goldman (oprichter Honest), jonge ondernemers Mats Jansen, Gianni Khelawan en Shalinda Decaster, Kirsten van Zandwijk en Gijs Brons (beiden Coca-Cola Nederland).

Over Jong Ondernemen

Stichting Jong Ondernemen laat in Nederland op jaarbasis zo’n 80.000 jongeren kennis maken met ondernemerschap in de leeftijd van 8 tot 24 jaar. De stichting heeft daartoe lespakketten ontwikkeld voor basis-en middelbaar onderwijs, maar ook voor MBO, HBO en universiteiten. In alle programma’s van Jong Ondernemen staat ‘doen’ centraal. Voor basisscholieren gaat het nog om virtuele ondernemingen, op de middelbare school draait het al om echte bedrijven die worden opgericht.