Plastic Whale is de eerste professionele ‘plastic fishing company’ ter wereld. Met als missie: ‘s werelds wateren plasticvrij maken, om te beginnen in Amsterdam en Rotterdam. De Nederlandse organisatie wordt de aankomende twee jaar door The Coca-Cola Foundation gesteund.

Plastic Whale heeft als doel met zoveel mogelijk mensen actie te ondernemen en plastic te vissen uit grachten en andere wateren. Iedereen kan meedoen, maar de nadruk ligt vooral op het betrekken van jongeren via het scholenprogramma.

Plasticvissen met jongeren

Het scholenprogramma vindt sinds 2015 plaats in Amsterdam en Rotterdam waarbij deelnemende scholen een lespakket én een uitnodiging om plastic te vissen, ontvangen. Oprichter van Plastic Whale Marius Smit vertelt: “Het vissen van plastic uit de grachten heeft een enorm positieve impact op jongeren. Het is een leuke activiteit en tegelijkertijd beseffen ze direct dat plastic niet in het water hoort. Als ze erachter komen dat je ook nog eens hele mooie producten kan maken van het opgeviste plastic, zoals de boot waarin ze zitten, is de cirkel rond. In 2015 hebben zo’n 500 jongeren deelgenomen, in 2016 waren dit al ongeveer 1.200. We willen dit aantal natuurlijk laten groeien, en we zijn blij dat de donatie van The Coca-Cola Foundation ons daarbij helpt.”  

Bewustwording rondom plastic

Plastic Whale deed een aanvraag voor een donatie bij The Coca-Cola Foundation en deze werd eind 2017 toegekend. De combinatie van bewustwording rondom duurzaamheid én jongeren in hun kracht zetten, maakte het voor The Coca-Cola Foundation een mooi programma om de aankomende twee jaar financieel te ondersteunen.

De donatie van van circa 200.000 euro zal Plastic Whale o.a. gebruiken om het aantal deelnemers aanzienlijk te laten groeien. Daarnaast gaat de organisatie een interactief online platform bouwen waarop jongeren antwoord kunnen vinden op hun vragen over plastic soup, de circulaire economie, waardecreatie van plastic afval en sociaal ondernemerschap.

Door het plastic vissen en het online platform hoopt Plastic Whale duidelijk te maken hoe waardevol plastic is als grondstof en dat het niet thuis hoort in de natuur.

Onpartijdige hulp

Vanuit het jaarlijkse bedrijfsresultaat van The Coca-Cola Company wordt een procent via The Coca-Cola Foundation en The Coca-Cola Company geïnvesteerd in lokale gemeenschappen. Organisaties kunnen zich zelf hiervoor aandienen. Na een uitvoerige procedure heeft de Foundation in Nederland o.a. gekozen om Plastic Whale financieel te ondersteunen. Dit betekent niet dat Coca-Cola als bedrijf invloed heeft op de werkwijze en beslissingen van de organisatie. Integendeel zelfs: ondanks de naam is The Coca-Cola Foundation onpartijdig en is er bepaald dat beurzen niet gebruikt mogen worden om de naam of producten van Coca-Cola te promoten.

Hiernaast staat Coca-Cola Nederland los van financiële en inhoudelijke beslissingen. We bundelen wel onze krachten op praktisch niveau zodat het de uitvoering van het programma sterker maakt. Zo wordt er bijvoorbeeld geschakeld met het duurzaamheidsteam van Coca-Cola in Nederland voor deelname aan een evenement of het contact leggen tussen interessante partijen vanuit ons netwerk.

Heb je hier nog vragen over? Neem contact met ons op!

Lees meer over Plastic Whale op www.plasticwhalefoundation.com. Want ook jij kan plastic vissen voor een teamuitje of de organisatie ondersteunen.