Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw is een belangrijk thema bij Coca-Cola. Op donderdag 11 oktober besteedden we hier extra aandacht aan met de campagne ‘Girls Takeovers’ van Plan International Nederland. Xaripha Schaad (19) nam voor één dag de rol over van Therese Noorlander, Director Sustainability Europe bij Coca-Cola. Met de takeover vraagt Plan International Nederland aandacht voor de (on)gelijke positie van meisjes wereldwijd.

Miljoenen meisjes in ontwikkelingslanden worden nog steeds achtergesteld en gediscrimineerd. Daarom brengt Plan International Nederland dit onder de aandacht met de Girls Takeovers, waarbij meisjes een dag lang de leiding overnemen bij verschillende bedrijven en organisaties. Coca-Cola Nederland kreeg de eer om Xaripha een dag te ontvangen.

Takeover en speech

Xaripha maakte bij aankomst meteen kennis met al haar collega’s op het kantoor van Coca-Cola Nederland. Ze bleef langer zitten bij de collega’s van het social media team, want samen met hen bereidde ze een social takeover voor. De uitdaging: samen met het social team kijken op welke manier Coca-Cola het beste verslag kon doen van Wereldmeisjesdag én GirlsGetEqual via alle beschikbare social media kanalen. Het bleek wel dat Xaripha hier een talent voor heeft, want zoals je hieronder kunt zien kwamen de likes en retweets al snel binnen.

Xaripha verraste alle Coca-Cola collega’s tijdens de lunch met een prachtige speech die zij had voorbereid. Hierin vertelde zij waarom deze dag zo belangrijk is voor haar en andere meisjes wereldwijd. Na een terechte staande ovatie en lunch was het snel door naar het laatste onderdeel van de dag, namelijk een bijeenkomst van Women INC over beeldvorming in de media. Ze kijkt terug op een mooie dag die ze niet snel zal vergeten: “De takeover was een geweldige ervaring die mij liet zien dat bedrijven zoals Coca-Cola ook aandacht geven aan de kansen van meisjes. Wat me echt zal bijblijven is het moment na mijn speech waarbij iedereen de roze strepen van equality op hun wangen verfden! Ik vond het mooi om te zien dat iedereen op die manier toonde voor gelijkheid te zijn!”

GirlsGetEqual

Op deze dag werd ook aandacht besteed aan #GirlsGetEqual. Met gekleurde strepen vraagt Plan International Nederland aandacht voor de strijd voor goed onderwijs. 130 miljoen meisjes kunnen niet naar school, trouwen vaak op zeer jonge leeftijd en blijven levenslang afhankelijk. De positie van vrouwen is niet alleen op Wereldmeisjesdag een belangrijk thema, ook niet bij Coca-Cola. Zo zetten wij ons in om de positie van vrouwen wereldwijd te versterken met projecten zoals 5by20. Ook in ons duurzaamheidsplan This is Forward streven we naar een inclusieve cultuur binnen ons bedrijf. Daarom zorgen we ervoor dat ten minste 40% van onze managementfuncties tegen 2025 wordt bekleed door vrouwen.