Eén van de sessies tijdens OPEN ging over foodtrends, smaak en suikerreductie. Onder leiding van Andreas Oerlemans, consultant in de food sector en Bruno van Gompel, technisch directeur bij Coca-Cola voor West-Europa, gingen uitgenodigden in gesprek over onderwerpen als voeding, suiker, zoetstoffen en smaak.

Onder het genot van een ontbijtje gingen studenten in gesprek met vertegenwoordigers van verschillende (non-profit) organisaties. Er werd gediscussieerd over de toekomst van suikerhoudende frisdranken, maar ook over andere trends in de levensmiddelenbranche.

Food & drink trends

In het jaar 2050 zullen er in totaal 9,8 miljard mensen op aarde zijn. Deze enorme groei verandert de manier waarop we produceren en consumeren. Andreas Oerlemans van Goed in Food specialiseert zich in de ontwikkelingen op het gebied van voedsel en dranken. “Door het gebrek aan ruimte wordt bijvoorbeeld de traditionele landbouw aangevuld door urban farming,” vertelt Andreas. Urban farming staat voor het verbouwen van fruit, groenten en kruiden in een stedelijke omgeving.

Een andere trend die zich voordoet, is de verrijking van het smaakpallet. Omdat we tegenwoordig meer reizen, komen we in contact met nieuwe smaken en gaan deze steeds sneller over grenzen heen. Verschillende smaken worden ook vaker met elkaar gecombineerd, zoals zoet met zout (karamel-zeezout) of zoet met pittig (mango-chilipeper). Deze combinaties worden gemaakt, omdat de ene smaak de ander versterkt of aanvult. 


Minder zoet, minder suiker

Naast dat zoet gecombineerd wordt met andere smaken, worden producten ook minder zoet of wordt er minder suiker gebruikt in levensmiddelen. Ook dat is een zichtbare trend. Zo ook bij Coca-Cola: in 2017 hebben we 17 nieuwe caloriearme/calorievrije dranken geïntroduceerd. Deze innovaties kwamen tot stand in het Brusselse R&D lab (Research & Development). Hier wordt vermindering van suiker in dranken op verschillende manieren bereikt: door middel van herformulering, innovatie en het kleiner maken van verpakkingen.

  • Herformulering houdt in dat een bestaand recept van een frisdrank aangepast wordt, zodat het minder suiker of een andere mix van zoetstoffen bevat.
  • We spreken over innovatie als er een volkomen nieuw product op de markt wordt gebracht of een nieuw ingrediënt gebruikt wordt.
  • Door frisdrank waar nog wel suiker inzit aan te bieden in kleinere verpakkingen, krijg je per consumptie wel minder suiker binnen.

Tijdens de OPEN sessie stelden aanwezigen ook kritische vragen over suiker en Coca-Cola producten. Zo kwam het onderwerp suikerverslaving ter sprake en werden er vragen gesteld over prijsstellingen van frisdrank met suiker versus frisdrank zonder suiker. De tijdshorizon van de gestelde ambities over suikerreductie werd bevraagd. Natuurlijk maken we graag snelle stappen en tikken we de ambities zo snel mogelijk aan. Op sommige vragen is een antwoord en een plan, op andere punten is dat nog niet rond en gebruiken we de OPEN gesprekken om tot verdere invulling te komen. Eén ding is zeker: om tot de gestelde doelen in 2025 te komen, gaan we aan de slag.