Een grote en diverse groep gasten ging op woensdagochtend 21 november in gesprek over stereotypering en beeldvorming in de media. Jannet Vaessen en Berna Toprak van WOMEN Inc. gaven de aanwezigen een masterclass die leidde tot mooie en verassende praktijkvoorbeelden uit de zaal.

Iedereen heeft wel eens een vooroordeel over iemand in een bepaalde situatie of setting, ook al geven we het niet graag toe. De bekendste stereotypen zijn vaak gericht op gender, dus de verschillen tussen vrouwen en mannen. Maar er bestaan nog meer vormen, zoals stereotypen op basis van afkomst, religie en geaardheid.

Hoe werkt beeldvorming?

Ook tijdens deze sessie is er een klein experiment uitgevoerd met kapstokken speciaal voor mannen en vrouwen. En wat bleek, de meeste aanwezigen hebben hun jassen opgehangen bij de kapstok waar zij “toe behoren”. Maar hoe werkt beeldvorming precies? Het is een proces waarbij we bewust en onbewust de wereld om ons heen leren te begrijpen door beelden te filteren en categoriseren. De wisselwerking tussen beelden en eigen opvattingen zorgen voor (stereotiepe) beeldvorming.

Alle vrouwen zijn zorgzaam

Mannen zijn dominant, ambitieus en vooral competitief. En iedereen weet dat vrouwen zorgzaam, gevoelig en sociaal zijn. Dit is natuurlijk niet waar, maar het zijn genderstereotypen die vaak terugkomen in de praktijk. Zo werd er bij de groep aanwezigen getest of zij ooit te maken hadden met een bepaalde vorm van stereotypering. Dit zorgde voor persoonlijke en leerzame voorbeelden waarin de gasten open en eerlijk waren over hoe zij zelf ooit een bepaald (negatief) denkbeeld hadden over iemand.

Diversiteit en inclusie bij Coca-Cola

Hoe zit het eigenlijk met stereotypering, diversiteit en inclusie bij Coca-Cola? Tijdens de sessie bekeek WOMEN Inc. samen met Jeroen Lampe, Marketing Director bij Coca-Cola Nederland, campagnes die Coca-Cola eerder dit jaar lanceerde. Denk aan de Ramadan reclame en het verhaal van Mr. Hadley tijdens de Pride. Deze campagnes leidden afgelopen zomer tot positieve reacties vanuit Nederland en het buitenland. En ook tijdens de OPEN-sessie waren de aanwezigen positief over de manier waarop Coca-Cola dit onderwerp op de kaart zet. Maar er is altijd ruimte voor verbetering, zowel in de interne organisatie als in onze marketingcampagnes. Daarom is Coca-Cola onderdeel van de Coalitie Beeldvorming van WOMEN Inc. Om te leren van anderen en elkaar en te werken aan nog meer aandacht voor diversiteit en inclusie.