Een grote en diverse groep gasten ging op woensdagochtend 21 november in gesprek over stereotypering en beeldvorming in de media. Jannet Vaessen en Berna Toprak van WOMEN Inc. gaven de aanwezigen een masterclass die leidde tot mooie en verassende praktijkvoorbeelden uit de zaal.
Iedereen heeft wel eens een vooroordeel over iemand in een bepaalde situatie of setting, ook al geven we het niet graag toe. De bekendste stereotypen zijn vaak gericht op gender, dus de verschillen tussen vrouwen en mannen. Maar er bestaan nog meer vormen, zoals stereotypen op basis van afkomst, religie en geaardheid.
Hoe werkt beeldvorming?
Ook tijdens deze sessie is er een klein experiment uitgevoerd met kapstokken speciaal voor mannen en vrouwen. En wat bleek, de meeste aanwezigen hebben hun jassen opgehangen bij de kapstok waar zij “toe behoren”. Maar hoe werkt beeldvorming precies? Het is een proces waarbij we bewust en onbewust de wereld om ons heen leren te begrijpen door beelden te filteren en categoriseren. De wisselwerking tussen beelden en eigen opvattingen zorgen voor (stereotiepe) beeldvorming.
Alle vrouwen zijn zorgzaam
Mannen zijn dominant, ambitieus en vooral competitief. En iedereen weet dat vrouwen zorgzaam, gevoelig en sociaal zijn. Dit is natuurlijk niet waar, maar het zijn genderstereotypen die vaak terugkomen in de praktijk. Zo werd er bij de groep aanwezigen getest of zij ooit te maken hadden met een bepaalde vorm van stereotypering. Dit zorgde voor persoonlijke en leerzame voorbeelden waarin de gasten open en eerlijk waren over hoe zij zelf ooit een bepaald (negatief) denkbeeld hadden over iemand.
Diversiteit en inclusie bij Coca-Cola
Hoe zit het eigenlijk met stereotypering, diversiteit en inclusie bij
Meer op Journey
- OPEN gesprekken over verpakkingen en circulariteit
- “Alle inspirerende verhalen tijdens One Young World geven ontzettend veel motivatie en energie”
-
Duurzaam en efficiënt hoofdkantoor voor
Coca-Cola in Nederland -
Together is Beautiful:
Coca-Cola gebruikt het grootste Amerikaanse sportevenement in zijn reclame en thuisstad Atlanta voor een ode aan eenheid en diversiteit - ‘Iedereen hoort erbij. Daarom werken we graag samen met Resto VanHarte’
Coca-Cola Nederland op Social