Anna van den Broek (29) is sinds 2015 Social Media Manager voor Coca-Cola. Een rol die enorm gegroeid is, samen met de waarde van digitale media. Anna is mede verantwoordelijk voor de social media strategie van negen Coca-Cola merken, waaronder Coca-Cola, Fanta, Sprite en Honest.

Samen met haar team van twee community managers is Anna onderdeel van het CIC, het Consumer Interaction Centre van Coca-Cola in Nederland. Hier worden consumentenvragen en opmerkingen behandeld, zowel via de telefoon, als mail en op social media. Ook het beheer en content creatie van deze website vallen onder het CIC.

Anna (r) en de communitymanagers Darrick (l) en Daniel

Onderscheidend en authentiek

De Coca-Cola Facebook pagina heeft meer dan 340.000 Nederlandse volgers en Fanta wordt gevolgd door 65.000 fans. Dit vraagt om heel wat werk en onderhoud: er moet leuke content voor gemaakt worden en de interactie met volgers moet vlekkeloos verlopen. Dit wordt mogelijk gemaakt door Anna, de community managers die verantwoordelijk zijn voor interactie op social media kanalen, én in samenwerking met creatieve mediabureaus.

Met alle online content die dagelijks op het publiek afkomt, is het voor bedrijven een uitdaging om onderscheidend te blijven. “Aandacht krijgen en behouden wordt steeds moeilijker,” zegt Anna. “Daarom is authenticiteit erg belangrijk op social media: we streven ernaar om altijd onderscheidend en innovatief te zijn, en ‘thumb-stopping’ content te creëren binnen de stijl van een bepaald merk. Zo willen we voor Fanta ‘fun’ en creativiteit uitstralen en bij Sprite zoeken we meer het randje op. Bij ons nieuwe merk Fïnley is de doelgroep wat volwassener en daarom is de content daarop afgestemd.”

Nieuwe smaak lanceren op Facebook

Recentelijk is een nieuwe tijdelijke Fanta smaak op Facebook bekend gemaakt. Dit was de eerste keer dat social media gebruikt werd om een nieuwe drank te lanceren.


“Op social media moet er altijd ruimte zijn voor ontwikkeling en innovatie: zo hebben we onlangs voor het eerst een livestream op Facebook gedaan voor de onthulling van de nieuwe Fanta Limited Edition smaak. Dit was best spannend, maar we kregen bijna 100.000 positieve reacties,” vertelt Anna.

“We proberen altijd vanuit de doelgroep te denken, vanuit daar maken we een keuze voor het geschikte kanaal en de strategie. Elk kanaal heeft natuurlijk ook haar eigen mogelijkheden: Snapchat en Instagram Stories lenen zich perfect voor ‘in the moment’ storytelling: “Zo nam de Coca-Cola Kerstman vorig jaar meerdere keren het Snapchat account over en konden volgers via ‘Spectacles’ door de ogen van de Kerstman de kersttruck tour van dichtbij meemaken.”

Betrokken bij elk merk

Als je voor negen merken op social media werkt, creëert dat een uitdaging, maar het maakt de functie ook enorm leuk. “Eén van de leukste elementen van mijn rol, is dat ik me voor zoveel verschillende merken inzet, want dat zorgt voor veel afwisseling. Elk merk heeft een eigen stijl en het is aan mij, in samenwerking met Coca-Cola’s Digital Manager en mediabureaus, om die identiteit op social media goed naar voren te laten komen. Social media zelf is voor mij ook heel interessant, omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. Daardoor kan je zoveel kanten op en altijd nieuwe dingen uitproberen. Ik kan echt mijn creativiteit kwijt in het werk,” vertelt Anna.

“Daarnaast ben ik trots dat ik voor een bedrijf werk dat voor openheid en diversiteit staat. Een goed social media voorbeeld hiervan is de Gay Pride Facebook post die we op 5 augustus hebben geplaatst. Zulke mooie content geeft mij inspiratie.”