Een welbekend beeld op festivals zijn velden en zalen die op de grond bedekt zijn met bekers en flesjes. Daar moet met de campagne ‘Never Give Up On Your Cup’ verandering in komen, want we gaan samen met andere deelnemers van Plastic Promise de strijd aan tegen het onnodig weggooien van flessen en bekers op festivals.

Met deze campagne willen we bezoekers van festivals motiveren om hun fles of beker na het drinken in te leveren én mensen infomeren over de impact van gebruikte drinkflessen & -bekers op de grond. Het gebeurt nog te vaak dat herbruikbare flessen en bekers niet op de juiste manier worden ingezameld en dat heeft consequenties. We vinden dat we als groot bedrijf een voorbeeldfunctie hebben en verantwoordelijkheid moeten nemen, dus daarom slaan we met andere bedrijven binnen onze branche de handen ineen om meer flessen en bekers in te zamelen.

Bewustwording en gedragsverandering

Het is geen makkelijke taak om festivalbezoekers direct op de juiste manier te laten omgaan met een verpakkingen. Daar spelen bewustwording en gedragsverandering een belangrijke rol in, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het belangrijk dat een boodschap consistent en consequent herhaald wordt op een proactieve manier. In deze campagne gebeurt dat met vermakelijke en luchtige afbeeldingen en video’s die online op verschillende plekken worden verspreid.


Het informerende gedeelte van de campagne gaat verder in op feitjes rondom herbruikbare en recyclebare flessen en bekers. Zo weten veel festivalbezoekers bijvoorbeeld niet dat de herbruikbare bekers eenmaal op de grond vaak te beschadigd zijn om opnieuw te gebruiken. Maar ook de recyclebare bekers vormen vaak een probleem. Zo komen ook deze op de grond terecht en worden vervolgens vermengd met zand of via afvalbakken vermengd met ander afval. Uiteindelijk is geen drinkmethode de beste, maar voor alle flessen en bekers is er aandacht nodig omdat ze uiteindelijk allemaal niet op de grond of buiten een afvalbak thuishoren.

Daarnaast willen we festivalbezoekers bewust maken dat ze niet alleen op het terrein, maar ook daarbuiten niet hun verpakkingen laten rondslingeren. Maar hoe draagt Coca-Cola in Nederland praktisch een bijdrage aan deze campagne? Noor Boukema, Senior Manager Shopper Marketing bij Coca-Cola European Partners Nederland vertelt: “‘Samen met onze festival partners zullen we deze zomer samen bezoekers in de aanloop naar, tijdens de festivals zelf en achteraf informeren over hoe zij het beste met deze waardevolle grondstoffen om kunnen gaan om samen te werken naar een circulaire drinkbeleving.”

Coca-Cola en festivals

Naast de campagne ‘Never Give Up On Your Cup’ doen we nog meer aan duurzaamheid op festivals om onze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Zo denken we tijdens de bouw en opbouw van locaties altijd aan geschikte materialen om het zo duurzaam mogelijk te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Fuze Tea lodge’ die we tijdens festivals inzetten om bezoekers een momentje rust te gunnen. De boomhut is niet alleen gemaakt van hout, maar bestaat ook uit gebruikte zeecontainers die op deze manier een nieuwe bestemming krijgen. Maar ook onze goodies worden steeds meer langs de duurzame meetlat gelegd. Zo kopen we alleen in bij leveranciers die bewezen goed omgaan met het milieu.