Met de campagne ‘A million positive faces’ wordt tijdens de Wereld Aids conferentie op 23 juli in Amsterdam een statement gemaakt tegen de stigmatisering van mensen met hiv. Door een miljoen selfies te tonen wil de campagne mensen stil laten staan bij hoe ze zelf over mensen met hiv denken. The Coca-Cola Company ondersteunt wereldwijd mensen die leven met hiv en aids en heeft zich in Nederland verbonden aan de campagne.

De campagne is een initiatief van onder andere de Hiv Vereniging en de stichting HelloGorgeous in samenwerking met ViiV Healthcare en het OLVG Amsterdam. Pieter Brokx, directeur van de Hiv Vereniging: ‘Ook in Nederland hebben mensen met hiv te maken met negatieve reacties uit hun omgeving. Terwijl de medicatie zo verbeterd is dat mensen met hiv gewoon gezond oud kunnen worden en het virus ook niet meer kunnen overdragen. In deze campagne vragen we mensen een selfie te uploaden en zo achter mensen met hiv te gaan staan en een statement tegen stigmatisering te maken. We hopen dat dit mensen bewust maakt van hun eigen vooroordelen en dat mensen met hiv zich gesteund voelen.’

Wat betekenen deze vooroordelen voor mensen met hiv in hun dagelijks leven? Leo Schenk werkt bij de stichting Hello Gorgeous en is hoofdredacteur van het blad HelloGorgeous dat mensen met hiv een gezicht wil geven. Leo: ‘Mensen met hiv ervaren dagelijks dat anderen bang zijn voor besmetting, je vies vinden of geen relatie met je aan willen gaan. Of dat nu op het werk is, als je naar de tandarts gaat of in je sociale leven. Dat doet je zelfbeeld geen goed. Groepen die extra kwetsbaar zijn voor stigmatisering zijn heteroseksuele mannen en mensen met een migratieachtergrond. Zij krijgen vaak te maken met vooroordelen in hun eigen omgeving.’

Coca-Cola zet zich wereldwijd in voor mensen die leven met hiv en aids. Dit doen we omdat we ons betrokken voelen bij de lokale gemeenschappen waar we in werken. In Tanzania zorgen we er bijvoorbeeld voor dat aidsmedicijnen via onze logistieke kanalen op de juiste plek komen. De Coca-Cola Africa Foundation doneert 2,5 miljoen dollar in drie jaar om lokale projecten op te zetten in Egypte, Ethiopië, Kenia, Zuid-Afrika en Tanzania. Ook steunen we onze werknemers en hun gezinnen door het beschikbaar maken van condooms, hiv-testen en medicijnen. Hier lees je meer over wat Coca-Cola doet voor mensen die leven met hiv en aids.

We koesteren de diversiteit in ons bedrijf door ons actief in te zetten voor gelijkheid en een inclusieve bedrijfscultuur. Daarom steunen we de campagne A million positive faces ook graag. Diverse medewerkers van Coca-Cola in Nederland hebben daarom selfies gemaakt.  Pieter: ‘Dat Coca-Cola deze campagne op deze manier steunt is voor ons heel belangrijk. Coca-Cola laat zo ten eerste zien dat zij ook op de werkvloer staan voor tolerantie en gelijkwaardigheid van alle medewerkers, met of zonder hiv. Ten tweede heeft een bedrijf als Coca-Cola een enorm maatschappelijk bereik. Dat maakt dit statement naar buiten extra krachtig.’

Je selfie uploaden kan nog tot eind dit jaar op www.millionpositivefaces.nl