Onze bottelarij in het Belgische Chaudfontaine ondergaat een metamorfose en krijgt een nieuwe aseptische lijn. Met deze introductie kunnen we beter inspelen op de behoefte van consumenten die steeds vaker op zoek zijn naar natuurlijke drankjes met minder of geen suiker. Daarnaast zullen binnenkort alle Chaudfontaine-flessen bestaan uit 100% gerecycled plastic.

Gisteren vond de grote onthulling plaats van de nieuwe aseptische lijn in onze bottelarij in Chaudfontaine. Met deze investering zijn we in staat om ook vruchtensap te gebruiken om nieuwe drankjes te maken. Ben Bijnens, Country Director Coca-Cola Nederland, vertelt over de installatie van de aseptische lijn en siroopinstallatie: “Deze installaties zijn onmisbaar voor het produceren en bottelen van nieuwe, natuurlijkere en caloriearme dranken”.

Ben Bijnens, Country Director Coca-Cola Nederland

Investering en innovatie

Dankzij de investering van 20 miljoen euro lanceren we in juli ook twee nieuwe smaken (Lemon & Lime en Watermelon & Melon) van de nieuwe Chaudfontaine Fusion Still, die in tegenstelling tot ons huidige Fusion-assortiment, niet-bruisend zijn. Daarnaast is het nu ook mogelijk om in de bottelarij nieuwe drankjes te ontwikkelen op basis van mineraalwater en vruchtensap of natuurlijke aroma’s.


We investeerden in totaal al meer dan 147 miljoen euro in de Chaudfontaine-bottelarij. Met meer dan 150 werknemers speelt het Chaudfontaine dan ook een belangrijke rol in de lokale economie. In totaal werd er meer dan 200 miljoen liter natuurlijk mineraalwater water gebotteld in Chaudfontaine dat door heel België en Nederland werd verspreid.

100% gerecycled plastic

De investering zorgt niet alleen voor een nieuwe aseptische lijn, maar ook de PET-flessen ondergaan een metamorfose. Vanaf eind 2019 / begin 2020 worden namelijk alle Chaudfontaine-flessen van 100% gerecycled PET (rPET) gemaakt.* We passen ook de omverpakking aan; ook die bestaat vanaf augustus 2019 uit 100% gerecycled plastic. Deze ontwikkeling is volledig in lijn met de doelstellingen in ons duurzaamheidsplan This is Forward als het gaat om het verduurzamen van onze verpakkingen. Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola European Partners Nederland, vertelt hierover: “Uiteindelijk is het ons doel om te zorgen dat ieder flesje of blikje dat we verkopen wordt ingezameld, gerecycled en weer wordt hergebruikt. We geloven in een circulair systeem, waarin we steeds minder nieuw plastic nodig hebben om nieuwe verpakkingen mee te kunnen maken. Dit sluit aan op onze doelstelling om ten minste 50% rPET over ons volledige portfolio te gebruiken in al onze flessen tegen 2025, en waar mogelijk dit te overtreffen.”

* Naast de PET-flessen van Chaudfontaine zullen vanaf eind 2019 en begin 2020 ook de PET-flessen van Honest en Glacéau Smartwater volledig uit 100% rPET bestaan.