De nieuwste aanwinst van Coca-Cola in Nederland is HONEST, een biologisch en caloriearm drankje, gemaakt op basis van kruidenthee en versterkt met natuurlijke fruitsappen. Wij stelden medeoprichter Seth Goldman wat vragen over zijn (h)eerlijke merk en waar HONEST voor staat.

HONEST is in 1998 ontwikkeld in de Verenigde Staten door twee vrienden, Seth Goldman en Barry Nalebuff. Seth startte met experimenteren in zijn eigen keuken tot hij een perfect recept had gevonden. Hij bottelde een paar flessen en bracht deze naar Fresh Fields (een grote natuursupermarkt,  tegenwoordig onder de naam Whole Foods Market) om te laten proeven.


Waarom hebben jullie HONEST ontwikkeld?

“Na een rondje hardlopen in New York in 1998 zocht ik naar een dorstlesser die niet te zoet was. Ik kon niets vinden wat ik lekker vond dus mengde ik vruchtensap met water. Daarnaast merkte mijn zakenpartner én goede vriend Barry Nalebuff op, dat de meeste gebottelde thee in Amerika werd gemaakt van gedroogd theepoeder en niet werd gebrouwen. Barry was naar India geweest en had daar ontdekt dat thee-producenten het restmateriaal van thee voor theezakjes, gebruikten voor het maken van gebottelde thee. Dit feit, gecombineerd met mijn eigen vruchtendrankje creëerde een gat in de markt: we ontwikkelden een nieuw drankje op basis van vers gebrouwen kruidenthee en andere biologische ingrediënten van hoge kwaliteit. Dus met andere woorden: HONEST, een (h)eerlijk drankje.

Ik heb toen mijn baan opgezegd en ben begonnen met experimenteren met ingrediënten in mijn eigen keuken. Toen ik het juiste recept had gevonden, maakte ik een afspraak met de inkoper van Fresh Fields (tegenwoordig Whole Foods Market). Hij proefde mijn samples en bestelde meteen 15.000 flessen: de geboorte van HONEST!” Het merk ontwikkelde zich tot het grootste biologische, gebottelde theemerk van Amerika en is tegenwoordig in meer dan 100.000 Amerikaanse winkels verkrijgbaar.


Waar staat HONEST voor?

“HONEST is authentiek, transparant en eenvoudig. We willen mensen verbinden aan de natuur, caloriearme drankjes aanbieden en een positieve invloed uitoefenen op de gemeenschappen waar we onze ingrediënten vandaan halen.

Voor mij is maatschappelijk verantwoord ondernemen de kern van HONEST. Een groot deel hiervan gebeurt door te investeren in fair-trade leveranciers. We staan regelmatig in directe verbinding met hen, ikzelf of een collega reist dan naar China, Kenia of India om de thee-producent te ontmoeten. We leren zoveel van hen!

Tijdens één van mijn bezoeken aan China, kwamen we een rivier tegen. De theeplantage lag daarachter, maar de gastheer vertelde mij dat er geen brug was om daar te komen. Wel kwam er een jonge man aanvaren op een vlot van bamboe en bracht ons naar een geweldig mooi en schoon theeveld. De reden achter het ontbreken van een brug was simpel: een brug leidt tot het aanleggen van een weg, op een weg rijden auto’s en vrachtwagens. Deze zorgen op hun beurt voor vervuiling van het theeveld en dat wilde de producent voorkomen. Opeens was het heel logisch dat er geen brug was.”


Wat kun je vertellen over de smaken?

De Citroen & Honing variant heeft een lichte citrus smaak en wordt gemaakt met citroenmirte thee en biologische groene thee. Daarnaast is er Sinaasappel & Mango: een heerlijke mix van sinaasappel, witte druif, citroen en mango, gemengd met vers gebrouwen citroenmelisse thee. En tot slot is er Granaatappel & Bosbessen, de meest populaire smaak in de VS. Het is geen vruchtensap, maar kruidenthee met sap erin verwerkt. De toegevoegde kruiden versterken de natuurlijke smaak van de vruchten en zorgen voor een mooie combinatie.