Hoe zorgen we voor een wereld zonder plastic vervuiling? Voor onder andere dit vraagstuk bezochten 80 jonge Coca-Cola professionals One Young World in Den Haag. Met presentaties van duurzaamheidsexperts en de aanwezigheid van diverse delegaties was het evenement een geschikte plek om kennis uit te wisselen. Lizan Bakker en Stephanie Goos liepen namens Coca-Cola in Nederland mee met onze internationale delegatie om te leren van andere jonge professionals met verschillende expertises.

Met 1800 jonge professionals uit meer dan 190 verschillende landen was One Young World een broedplaats voor inspirerende verhalen. Zo maakten Lizan en Stephanie niet alleen kennis met hun ‘eigen’ internationale collega’s, maar spraken ze ook met delegaties van andere bedrijven en organisaties over hun visie op de besproken thema’s tijdens het evenement.

Kennismaking met Nederland

Voor de Coca-Cola delegatie begon het bezoek aan Nederland met een aantal bijzondere activiteiten. Zo maakten zij op een unieke manier kennis met de grachten van Amsterdam door plastic te vissen met Plastic Whale, en onze collega's zagen heel Nederland in het klein tijdens een bezoek aan Mardurodam. Maar volgens Lizan was een groot deel van de groep het meest enthousiast over het bezoek aan de Coca-Cola fabriek in Dongen: “De reacties van onze buitenlandse collega’s tijdens de bezoeken aan Amsterdam, Dongen en Madurodam waren geweldig om te zien. Vooral de internationale collega’s van Supply Chain waren oprecht onder de indruk van de Nederlandse Coca-Cola fabriek. Zij zijn zo’n geavanceerde fabriek niet gewend, dus ze leken wel kinderen in een snoepfabriek.”


Open dialoog over duurzaamheid

De delegaties van over de hele wereld bevestigden met inspirerende verhalen hoe belangrijk dit thema is op globale en lokale schaal. Deze samenstelling van verschillende jonge professionals was volgens Stephanie ook een unieke kans voor Coca-Cola in Nederland: “De verhalen en ervaringen van mensen uit verschillende sectoren en culturen zijn heel mooi om te horen, maar ik vind het net zo belangrijk dat we deze kennis inzetten voor onze eigen ontwikkeling. Dezelfde instelling zag ik terug bij mijn internationale Coca-Cola collega’s die stonden te popelen om deze ervaringen mee terug te nemen naar huis.”


De presentatie van Ulrike Sapiro en Joe Franses kon tijdens One Young World rekenen op de aandacht van veel jongeren. Zo vertelden zij over Coca-Cola’s duurzaamheidsbeleid op Europese en wereldwijde schaal, en stonden zij specifiek stil bij wat Coca-Cola doet op het gebied van plasticreductie en zwerfafval. De interesse werd nog eens bevestigd door de grote groep aanwezigen tijdens de Q&A na de presentatie. Volgens Lizan laat dit de enorme drive van alle delegaties zien: ”Ook hier was weer terug te zien dat, ondanks de soms kritische vragen, de sfeer constructief bleef. Dit is volledig in lijn met hoe ik One Young World verder heb ervaren; heel prettig en open. Uit sommige vragen bleek dat er nog onduidelijkheid is over onze acties op het gebied van duurzaamheid. We hebben er veel aan dat dit op deze manier bekend wordt, want zo weten wij weer over welke onderwerpen we nog beter kunnen communiceren.”

En dan tot slot de vraag wat het meest zal bijblijven van bezoek aan One Young World en de hechte Coca-Cola delegatie. Voor Stephanie is het antwoord daarop overduidelijk: “Wat mij echt zal bijblijven is dat alle delegaties recht vanuit hun hart spraken. Ik vond het geweldig om te zien hoe zij zich inzetten voor hun eigen community, dat was echt inspirerend en het maakte veel indruk op mij.”

Check in de onderstaande video de aftermovie van het bezoek van de Coca-Cola delegatie aan Nederland en One Young World.