Op 22 november organiseerde Coca-Cola een “OPEN” dialoogsessie over suiker, zoetstoffen, smaak en innovatie. Met verschillende partijen werd gesproken over de vermindering van suiker en calorieën in het productaanbod, een belangrijke doelstelling van Coca-Cola. Wat betekent deze verschuiving bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van nieuwe producten? Tussen het praten door werd er ook geproefd van de innovaties uit de keuken van Coca-Cola.

Coca-Cola heeft de ambitie om tegen 2025 minstens 50% van het verkoopvolume afkomstig te laten zijn van caloriearme of calorievrije dranken. Ben Bijnens, directeur Coca-Cola Nederland: “Coca-Cola wil een total beverage company zijn. Dat houdt in dat we een lekker drankje willen bieden voor ieder moment en voor iedereen. Er is een grote maatschappelijke trend om minder suiker te gebruiken. In 2018 werden er in Nederland vijftien nieuwe producten op de markt gebracht met minder of geen calorieën. Dit jaar verkopen we daardoor 8,5 miljoen kilo minder suiker dan in 2012”.

Productinnovatie

Wat dit betekent voor de ontwikkeling en aanpassing van producten vertelt Taïsa Hansen, Vice-President R&D Europe, Middle East and Africa bij The Coca-Cola Company. Bij het verminderen van de hoeveelheid suiker komt meer kijken dan alleen het vervangen van de zoete smaak die suiker geeft. Door deze aanpassing kan het hele product veranderen: hoe het eruit ziet, hoe dik of dun het is, hoe het smaakt en hoe het zich gedraagt onder verschillende omstandigheden. Of mensen een drankje vervolgens lekker vinden hangt ook nog samen met de rol van perceptie, die in grote mate bepaalt hoe je smaak ervaart.

innovatie-suiker-producten.png

Zoet

Tijd voor een kleine test: het proeven van twee soorten Fanta. De zaal krijgt twee bekertjes voorgezet: de een gevuld met lichtgekleurde Fanta, de andere met een donker oranje versie van hetzelfde drankje. Grote vraag aan de proevers: welke Fanta is zoeter?  Het grootste deel van de zaal meent dat de donker oranje variant de zoetste is. Niets blijkt minder waar; de hoeveelheid zoetstof is precies gelijk in beide drankjes. Taïsa legt uit dat mensen meestal denken dat hoe donkerder het drankje is, hoe zoeter het smaakt. Het publiek was daarop geen uitzondering. Zo beïnvloedt perceptie je smaak nog voor je iets daadwerkelijk proeft.

Plantaardig

Naast de aanpassing van bestaande recepten introduceert Coca-Cola ook nieuwe caloriearme producten op de Nederlandse markt. Zoals AdeZ, een lactosevrij plantaardig drankje met alleen van nature aanwezige suikers. AdeZ geeft verder gestalte aan de ambitie van Coca-Cola als total bevarage company door de uitbreiding van het assortiment met een voedzaam drankje, ontwikkeld voor het snackmoment in de middag. Niet alle genodigden zien dat meteen voor zich; de smaak is voor sommigen nog even wennen zo blijkt uit de reacties.

Educatie

Over smaak valt niet te twisten, maar over één punt zijn alle betrokkenen het eens: iedereen ziet de gedeelde verantwoordelijkheid om de consument te stimuleren tot het maken van gezondere keuzes. Naast suikerreductie en portiegrootte wordt educatie door de deelnemers gezien als essentieel onderdeel van gedragsverandering. Sommige partijen vragen zich wel af hoe ver je hier in kunt gaan, en hoe je geloofwaardig blijft. Ben Bijnens: “Als Coca-Cola willen we de verantwoordelijkheid nemen om een oplossing te bieden voor datgene waar de gemeenschap bij wijze van spreken ‘s nachts van wakker ligt. Onze license to operate wordt mede bepaald door onze omgeving en als marktleider hebben we ook een license to lead. Het gesprek met onze klanten en stakeholders biedt ons daarom waardevolle informatie over hoe we deze verantwoordelijkheid verder kunnen invullen.”