Influencer en content creator Ruba Zai organiseerde op 27 mei een iftar bij haar thuis voor vrienden en familie. Onder het genot van een heerlijke maaltijd vond er een mooi en open gesprek plaats over de ramadan en waarden die bij deze bijzondere maand horen. Ruba vertelde ook wat de ramadan en het geloof voor haar betekenen.

Ruba koos ervoor om de iftar te organiseren op een plek die vertrouwd en persoonlijk voelt, aan haar keukentafel! Tussen alle aanwezigen waren mensen die eerder een iftar hebben meegemaakt, maar er waren ook first-timers die mochten meegenieten. Een van de personen die nog niet eerder een iftar had meegemaakt was Kirsten van Zandwijk: “Ik vond het echt heel gezellig. Het eten was heerlijk en ik heb ook genoten van de goede gesprekken met iedereen. Ik wist van vrienden en collega’s al wat een iftar inhoudt, maar ik kan me nu al helemaal voorstellen dat het in onze maatschappij pittig is als je meedoet aan de ramadan en elke keer laat naar bed gaat. Ik denk dat het zeker geen kwaad kan als werkgevers bijvoorbeeld overdag iets flexibeler zijn.”


De iftar en het vasten

De meeste mensen weten dat de ramadan een maand is die bestaat uit vasten en samen genieten van een maaltijd. Maar het gaat verder dan dat, vertelt Ruba op de vraag wat de ramadan voor haar betekent: “De ramadan is een maand van bezinning. Weer even alles op reset en focussen op wat echt belangrijk is in het leven. Voor mij is dat mijn religie maar ook mijn gezin, familie en een goed mens zijn. Even stil staan bij alles in het leven en in de wereld, het goede en alle ellende. En daardoor probeer ik mezelf ook aan te leren om tijd te maken voor de belangrijke dingen in het leven.”


 

Maar hoe ga je als moslim precies om met de ramadan in je werkomgeving? Berna Toprak van de organisatie WOMEN Inc. deelde tijdens de iftar een creatieve oplossing: “Ik heb aan het begin van de ramadan een mail rondgestuurd waarin ik het één en ander uitleg om ongemakkelijke situaties te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een borrel waar ik niet bij aanwezig kan zijn. Die sla ik dan liever over, maar niet omdat ik ongezellig ben natuurlijk. Deze aanpak levert positieve reacties op!”

Coca-Cola en ramadan

Eerder deze maand lanceerden we onze ramadancampagne waarin we laten zien dat we al generaties lang voor inclusiviteit en diversiteit staan. Naast het herlanceren van onze reclame, riepen we ook een online campagne tot leven. We tonen daarin een boodschap die alleen te zien is van zonsopkomst tot zonsondergang, waardoor onze advertenties ook ‘aan het vasten’ zijn.

Voor de laatste dagen tot aan het Suikerfeest zeggen wij tegen alle moslims over de hele wereld, Ramadan Mubarak en alvast een hele fijne Eid toegewenst!