Was jij deze zomer ook zo lekker op vakantie en heb je genoten van het mooie weer? Vijf studenten die zich kwalificeerden voor de Excellent Summer School hadden heel wat anders aan hun hoofd. Zij kregen deze zomer de opdracht om een manier te bedenken om jongeren te bewegen tot circulair gedrag. En dit komt niet uit het niets. Coca-Cola stelt zich al langer de vraag hoe we samen tot een duurzamer bestaan kunnen komen, dit vind je ook terug in onze duurzaamheidsambities. Dit project deden wij  samen met Thrive, een denktank voor maatschappelijke uitdagingen. Thrive en Coca-Cola delen dezelfde ambitie als het gaat over concrete oplossingen voor circulaire oplossingen in Rotterdam en omgeving.

Circulair gedrag

Maar wat is nu Circulair gedrag? Dat is -kort gezegd- de persoonlijke actie van een individu waardoor producten weer terugkomen of blijven in de productlevenscyclus. Als jij bijvoorbeeld je nog prima tafeltje naar de Kringloopwinkel brengt in plaats van naar de vuilstort. Of wanneer jij je lege plastic fles consequent naar de supermarkt brengt. Het doel van circulair gedrag is dat het product zoveel mogelijk en zo lang mogelijk waarde houdt en niet ‘waardeloos’ wordt.

De opdracht vanuit Coca-Cola

Wat zou er concreet moeten gebeuren om jongeren te bewegen circulair te handelen, in een bepaalde situatie, bijvoorbeeld op school of op een sportclub. Bewustwording is volgens ons een eerste belangrijke stap: wat is mijn rol in deze circulaire keten. Maar wat dan?
Arjanne Hoogstad van Coca-Cola: “wij vinden het belangrijk om jongeren te betrekken bij deze challenge, juist omdat we zo buiten onze eigen scope leren te kijken. Daarbij past dit pilot project helemaal bij ons community programma: op lokaal niveau krachten bundelen om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken.”

De presentatie: zo gaan jongeren zeker in actie komen

Afgelopen donderdag werd de uitkomst gepresenteerd van 6 weken lang zweten en discussiëren. Van tekenen, uitgummen, opnieuw beginnen en uit de box denken. We zagen een bevlogen groep studenten van uiteenlopende studies die gewerkt hebben aan een project wat hen duidelijk ook verbindt: Nadia Mooij, David Valentine, Mats van Hattum en Viktor Schoute staken opgetogen van wal. Alleen Sanne van Hoogmoed kon helaas niet bij de eindpresentatie zijn.
De game-changer volgens de studenten is de Fles-Class. De Fles-Class is een educatieprogramma voor scholen dat zich richt op het transparant in beeld brengen van de levenscyclus van de plastic fles. De bedoeling is dat jongeren door dit laagdrempelige programma zich bewust gaan worden van hun eigen bijdrage in het recycleproces.


Door hun lege PET-fles in de speciaal hiervoor gemaakte Flessenboom te schroeven, verzamelen ze op een coole wijze de flesjes die hierna weer hergebruikt kunnen worden. De boom staat zichtbaar voor iedereen op bijvoorbeeld een schoolplein en dit maakt dat het een project van iedereen is. Het idee is om zo nog meer jongeren aan te sporen het lege flesje terug te geven. Zodat de flesjes weer hun weg terug kunnen vinden naar het recycle bedrijf om er weer nieuwe flesjes van te kunnen maken. Om het nog leuker voor de jongeren te maken zou je als school de ‘strijd’ aan kunnen gaan met andere scholen en bijv. de grootste boom met lege flesjes kunnen nastreven, of bijv. er een coole fotoactie aan kunnen koppelen voor op social media.

In het lesprogramma zou ideaal gezien een bezoek aan een recyclebedrijf moeten worden opgenomen, zodat de jongeren ook echt zien wat er met hun flesje gebeurt. Door betrokkenheid te creëren en de jongeren zelf de grootste ambassadeur te laten zijn, kan dit weer effect hebben op de omgeving van de jongeren en zo ontstaat er wellicht een echte gedragsverandering.

Wat vonden de studenten van de opdracht?

Een van de 5 bedenkers van dit plan Nadia Mooij, die Global Business & Sustainability studeert aan de Erasmus Rotterdam: “de grootste uitdaging was om na de creatieve brainstorm te komen tot een oplossing die ook concreet en uitvoerbaar was.” “Het allerleukst? Om de kans te krijgen om bij een groot bedrijf als Coca-Cola binnen te kijken en mee te mogen denken aan iets wat mij persoonlijk ook erg aanspreekt: duurzaam leven.“

Viktor Schoute: “Wij zijn door Thrive en Coca-Cola heel erg goed begeleid, zij hebben de juiste mensen erbij gehaald om ons van informatie te voorzien waardoor we met een nog beter resultaat konden komen. Zij hebben ons helemaal vrij gelaten en op een hele prettige wijze gestimuleerd en gemotiveerd.”



Lees meer over deze Summerschool en Thrive