Wanneer je de keuze krijgt om wel of niet te betalen voor je drankje, wat zou jij dan doen? En zou die keuze anders zijn wanneer je weet dat de opbrengst naar het goede doel gaat? Honest onderzocht dit met een sociaal experiment en reisde met de Honesty Store naar vier Nederlandse steden.

In dit sociale experiment staat de onbemande winkel van Honest biologische ijsthee centraal. De voorbijgangers bepalen zelf hoe eerlijk hun keuze is: kiezen ze een drankje en lopen ze door zonder te betalen, of betalen de passanten netjes en doneren ze daarmee een euro aan de LINDA.foundation? Er zijn een aantal opvallende resultaten die zeker als een verrassing kwamen.

Gulle Amsterdammers

In alle steden waren er gulle voorbijgangers bereid een euro te doneren voor een goed doel, maar Amsterdam viel positief op. Ruim 83% deed een donatie in ruil voor een flesje Honest, en daarmee presteerden de Amsterdammers het beste van alle steden. De locatie – pal voor de ingang van een vintage markt – of het zonnige weer speelden misschien ook een rol.

Studenten of 55-plussers

Een ander opvallend resultaat is het verschil tussen studenten en 55-plussers. Waar studenten er in de meeste steden vandoor gingen zonder te doneren, waren het voornamelijk de 55-plussers die bereid waren om een klein bedrag te doneren. Alleen in Amsterdam doneerde de jongere generatie met 84% net iets vaker dan de 55-plussers.

Rotterdamse mannen

En tot slot vallen de mannen uit Rotterdam op. Uit de resultaten blijkt dat mannen en vrouwen in Amsterdam, Den Bosch en Leeuwarden even vaak bereid waren om geld te doneren. Maar in Rotterdam zorgden de mannen voor een andere verdeling, want zij bleken significant minder vrijgevig dan de vrouwen. Slechts 42% van de mannen doneerde een euro in vergelijking met 78% van de vrouwen.

Met een gemiddelde van 55% zijn de Nederlanders in deze vier steden bereid een klein bedrag te doneren in ruil voor een ‘gratis’ drankje. Meer dan de helft is dus vrijgevig, maar dit kan natuurlijk altijd meer zijn. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk lagen de cijfers rond de 90%, dus we hebben in Nederland nog ruimte voor een flinke inhaalslag.