Er bestaat geen Pantone-kleur voor Coca-Cola-rood. Je kunt geen verf kopen in de kleur Coca-Cola-rood en ook onze formule voor de kleur blijft geheim; maar als je hem ziet, weet je gelijk om welk merk het gaat. Hoe is de kleur rood zo verbonden geraakt aan Coca-Cola?


In deze documentaire vertellen Laurie Pressman, kleurexpert bij Pantone Color Institute en Coca-Cola’s geschiedenis-expert Justine Fletcher alles over de kleur ‘Coca-Cola-rood’.

Vanaf het allereerste begin vormen Coca-Cola en de kleur rood een iconische combinatie die overal ter wereld wordt herkend. Maar waarom rood? Het begon in het midden van de jaren 1890 toen onze siroop in vaten door de hele VS werd vervoerd. In die tijd werd alcohol in de VS zwaar belast en onze oprichters besloten hun vaten rood te maken, zodat de douanebeambten ze gemakkelijk konden onderscheiden van de vaten met alcohol. Hoewel het nog niet officieel was, was de kleur rood sindsdien in het hele land onlosmakelijk verbonden aan het merk.

De officiële kleur

Ook de siroopdispensers die werden verstrekt, de coupons voor gratis producten en de reclameborden die door het hele land verschenen, kregen de rode kleur. Vergelijkbaar met het zorgvuldige ontwerpproces van een nationale vlag maakte Robert Woodruff, destijds CEO van het bedrijf, het rood de officiële kleur van Coca-Cola toen hij deze, samen met veel andere aspecten van het bedrijf, 90 jaar geleden (1928) standaardiseerde.

De Kerstman

In de jaren 1930 werd het Coca-Cola-rood gebruikt voor een feestelijke campagne, gecreëerd door illustrator Haddon Sundblom, waarin de Kerstman pauzeerde met een verfrissende Coca-Cola in een roodfluwelen pak met een witte bontkraag, een dikke, sneeuwwitte baard en een jolig gezicht met rode wangen. De Coca-Cola-Kerstman was zelfs van grote invloed op het uiterlijk en de persoonlijkheid van de huidige Kerstman, die vandaag de dag over de hele wereld geliefd is.

Coca-Cola ‘red disc’

In 1948 introduceerde het merk de bekende rode schijf, die de band tussen Coca-Cola en de kleur rood nog sterker maakte. Als mensen de rode schijf op een winkelpui of bij drive-ins en restaurants zagen, wisten ze direct dat daar een ijskoude Coca-Cola verkrijgbaar was.

Wit lint

In 1969 onthulden we de look van de jaren 1970: een witte golf of ‘dynamisch lint’ met onze bekende belettering tegen een krachtige rode achtergrond. Dit herkenbare ontwerp definieerde de look van Coca-Cola-rood gedurende de 20e eeuw.

One Brand strategie

In 2019 is rood het nieuwe zwart. De verpakkingen Coca-Cola original taste en Coca-Cola zero sugar krijgen een nieuw design, waarbij de kleur rood een meer prominente rol inneemt. De verpakkingen gaan sprekend op elkaar lijken en passen bij de eenmerkstrategie van Coca-Cola. De verandering van het design ondersteunt de strategie van ons bedrijf om het bewustzijn van de keuze binnen het Coca-Cola assortiment te vergroten. We zijn één merk en als je de klassieke Coca-Cola smaak wilt, heb je twee mogelijkheden: met en zonder suiker. De consument kan, welke variant ze ook kiest, de vertrouwde Coca-Cola smaak verwachten.