Deze zomer staat het belang van recyclen centraal in onze nieuwe campagne ‘Let’s not waste this Summer’. Dit is geen typische Coca-Cola campagne die je gewend bent, want we vragen op een opvallende manier aan iedereen om verantwoord om te gaan met onze waardevolle verpakkingen. In ruil daarvoor maak je vanaf eind juni kans op duurzame prijzen als jij aangeeft ons te willen helpen door je verpakking op de juiste manier weg te gooien.

We vragen je deze zomer volop te genieten van een ijskoude Coca-Cola, maar alleen als je verantwoord omgaat met onze verpakkingen. De campagne trapt deze week af met een levensgroot doek op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt, waarop de slogan ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’ wordt onthuld. En daar blijft het niet bij, want de komende weken zie deze campange terug in verschillende steden, een tv-campagne, online en op onze verpakkingen.

Let’s not waste this Summer

Met de gewaagde uitspraak dat je geen Coca-Cola moet kopen als je ons niet helpt recyclen, geven we een boodschap af. De recycling van plastic en het voorkomen van zwerfafval heeft bij ons namelijk topprioriteit en daarom zetten we de kracht van het merk Coca-Cola en onze schaalgrootte volop in. Daan Berendsen, Marketing Manager Core brands Coca-Cola Nederland, noemt de campagne zeker voor Coca-Cola-begrippen behoorlijk “bold”: ‘Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort.’

Duurzame prijzen

Je maakt vanaf eind juni tot de laatste week van september dagelijks kans om duurzame prijzen te winnen. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is een foto van je verpakkingen – plastic fles, blikje of glazen horecafles – te maken en aan te geven dat je ons helpt door je verpakking op de juiste manier weg te gooien. Het systeem herkent automatisch jouw verpakking en op deze manier krijg je via de website helpusrecycleandwin.nl gerichte informatie over hoe je het beste jouw verpakking kunt recyclen in jouw gemeente. En alle prijzen die we weggeven zijn vanzelfsprekend duurzaam. Zo geven we gerecyclede Coca-Cola fietsen, retro-polaroidcamera’s en bioscoopkaarten weg, en de grote klapper is een elektrische Citroën 2CV (eend) in Coca-Cola kleuren.

Duurzaamheidsdoelstellingen

De campagne sluit volledig aan op ons duurzaamheidsplan This is Forward, waarin we verschillende duurzaamheidsambities nader toelichten. Zo is de recycling van verpakkingsmateriaal voor ons van levensbelang en daarom hebben we als doel om in 2025 100% van onze verpakkingen terug te halen voor hergebruik. We stimuleren consumenten op verschillende manieren om dit doel te bereiken. Zo zetten we naast onze verpakkingen ook attributen in rondom festivalstands. Met de ‘can crushers’ stimuleren we bezoekers hun verpakking op de juiste manier weg te gooien en daar staat een mooie beloning tegenover als er genoeg afval is ingezameld.