Yfke Donders is nog niet eens van de middelbare school af en nu al een jonge ondernemer. Met hulp van Jong Ondernemen startte zij het bedrijfje CoverUp. Tijdens Leaders for a Day 2017 kwam ze een kijkje bij Coca-Cola nemen om te zien hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat.

Leaders for a Day is een initiatief van Jong Ondernemen. Op deze dag lopen studenten een dag mee met corporate executives. Zo kunnen jongeren zich alvast oriënteren en wordt het makkelijker om carrièrekeuzes te maken. Dit keer liep Yfke Donders mee met Sabina van Wijk, Digital Manager bij Coca-Cola Nederland.

Een dag bij Coca-Cola

Yfke zit in 6vwo op het Cals College in Nieuwegein en wil daarna Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen gaan studeren. Het duurt dus nog even voordat ze echt naar kantoor gaat, maar op 2 november zag haar dag er heel anders uit. “Nadat ik Sabina ontmoet had en samen met haar een introductierondje op de afdeling had gedaan, gingen we de eerste meeting in. Een conference call over de kwartaalcijfers,” vertelt Yfke. “Hierna heb ik gesproken met Kirsten van Zandwijk, Communicatie Manager en Anna van den Broek, Social Media Manager. Deze gesprekken waren heel leerzaam, omdat ik zelf ook de PR en social media van mijn bedrijfje doe.”

Ook voor Sabina was het een leerzame ontmoeting: “Ik vond het heel leuk dat Yfke een dagje meeliep. Het was inspirerend om zo een jonge, gedreven ondernemer te ontmoeten die in het laatste jaar van de middelbare school al een eigen bedrijfje heeft opgezet. Door haar jonge leeftijd, was ik ook benieuwd naar Yfke’s visie op onze merken en wat haar in het dagelijks leven bezighoudt. Wij denken te weten hoe onze doelgroep in elkaar zit, maar het is toch handig om dat in het echte leven te peilen.”

Yfke heeft tijdens haar bezoek ook Richard Schlasberg, Country Director van Coca-Cola Nederland gesproken. “Ik had verwacht dat het veel groter zou zijn, maar het was bijna een soort van familiebedrijf. Je kan bij iedereen binnenlopen en alle collega’s kennen elkaar.”

Eigen onderneming

In 2016 heeft Yfke, samen met vriendin Christine Dethmers, via Jong Ondernemen aan Junior Company meegedaan. In dit programma richten middelbare scholieren een eigen bedrijfje op en besturen het één schooljaar lang. Ze verdelen functies, schrijven een ondernemingsplan en houden hun financiële administratie bij. Yfke en Christine hebben toen CoverUp opgezet en in oktober 2017 een zelfstandige doorstart gemaakt. CoverUp is een hoes om je spullen op de fiets in een fietskrat of tas te beschermen tegen de regen. “Het is een probleemoplossend product waar ik zelf behoefte aan had, want ik woon een uur fietsen van school vandaan,” vertelt Yfke.

De leverancier van CoverUp zit in Hong Kong en het assortiment bestaat vooralsnog uit één product. “Het was heel interessant om mee te lopen in een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie rondom commerciële producten. Ik heb wat handige tips van Anna over social media gehad. Omdat ik maar één product heb, moet ik elke post op een vernieuwende manier leuk maken. Anna gaf aan dat ik gebruik kan maken van de seizoenen en feestdagen door bijvoorbeeld foto’s te plaatsen van de CoverUp in herfstbladeren of met een kerstmutsje op. Dit zijn dingen waar ik zelf nog niet aan had gedacht: super handig!”