Coca-Cola investeert al generaties lang in de economische ontplooiing van vrouwen, zowel binnen als buiten ons bedrijf. Logisch dat Coca-Cola dan ook dit jaar - de achtste - Wereldmeisjesdag steunt. Plan International vraagt dit jaar aandacht voor leiderschap onder meisjes. Symbool staan de duizenden Girl Takeovers die wereldwijd rond 11 oktober plaatsvinden in de politiek, het bedrijfsleven en de media. Zo ook bij Coca-Cola Nederland. Sharon Gogar (24) nam voor één dag de rol over van Gijs Brons, Portfolio-expansion manager bij Coca-Cola.

Maar eerst, Wereldmeisjesdag, is dat nu nodig?

Monique van ’t Hek, directeur Plan International Nederland: “Het is de hoogste tijd dat meisjes dezelfde kansen krijgen om uit te groeien tot krachtige leiders. Dit is nog altijd niet het geval, ook in Nederland niet. Aan de ambitie van meisjes ligt het niet. Het zijn de omstandigheden en de perceptie rondom vrouwen en leidinggevende functies, die aandacht vragen. Als initiatiefnemer van deze belangrijke dag doen wij er alles aan om dit te veranderen. Girls Get Equal is dan ook een heel belangrijke boodschap vandaag.”

En wat doet Coca-Cola er al aan?

Kirsten van Zandwijk, Coca-Cola: “We waren in 1934 het eerste bedrijf met een vrouw in de raad van bestuur, en op dit moment zitten er vier vrouwen in de raad. Een lange geschiedenis, maar we zijn vandaag nog niet waar we willen staan. Onze belofte is dat in 2025 minimaal 40% van de managementfuncties wordt bekleed door vrouwen. In Nederland is 27% van de managers bij onze bottelaar CCEP vrouw, en voor The Coca-Cola Company in Nederland ligt dat cijfer zelfs op 50%.

Om ons wereldwijde doel te behalen, hebben we ons aangesloten bij diverse diversiteitsinitiatieven zoals UN Women, Catalyst CEO Champions for Change en CEO Action for Diversity and Inclusion. En via ons wereldwijde programma 5by20 zetten we ons in om tegen 2020 de positie te versterken van vijf miljoen vrouwelijke ondernemers in de waardeketen van het bedrijf. Sinds 2010 hebben we al 3,2 miljoen vrouwelijk ondernemers over de hele wereld gesterkt in hun positie. We boeken vooruitgang. Geen enkel ander bedrijf doet iets vergelijkbaars op dezelfde schaal, dus dat is best iets om trots op te zijn, en ik kijk er naar uit om begin 2020 te zien welke resultaten we hebben geboekt.”

Sharon neemt het over!

De Rotterdamse Sharon werd bij aankomst hartelijk ontvangen door een groot aantal ‘nieuwe collega’s’ op het kantoor van Coca-Cola Nederland. Ze heeft wat uit te leggen, want er is veel interesse in haar persoonlijke verhaal. Dapper pakt ze haar podium en vertelt over de reden van haar komst.
Sharon: “Met mijn Surinaamse roots, waarbij traditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen nog wel aanwezig is, in combinatie met mijn MSc International Development Studies, met een onderzoek naar female entrepreneurship, ben ik mij meer gaan verdiepen in onderwerpen als gender ongelijkheid en women empowerment. En als lid van het Girls Rights Watch-team hoop ik mij te kunnen inzetten voor vrouwen en meiden die dat nodig hebben. Op deze dag vragen wij niet alleen aandacht aan de barrières waar deze meiden mee te maken hebben, maar ook juist voor hun kracht. En met deze take-over wil ik laten zien dat meisjes ook de kans moeten krijgen om te worden wie ze willen worden, ongeacht de heersende traditionele rolverdelingen in de wereld. Ik wil ze laten zien dat geen droom te groot is en geen ambitie te sterk, en dat ze zich niet moeten laten tegenhouden door stereotypen over wat een meisje ‘hoort’ te doen of waar een meisje ‘hoort’ te staan.”

Nadat ze de symbolische strepen op haar wang zet, en Gijs haar voorbeeld volgt, krijgt ze een verdiend applaus. Vandaag loopt ze mee met Gijs en zal ze proberen inzicht te krijgen in de rol van vrouwen bij Coca-Cola.


Na afloop van deze werkdag zijn we natuurlijk benieuwd naar haar ervaring. Voldaan kijkt ze terug op een geweldige dag bij Coca-Cola. Sharon: “Ik vond het geweldig dat een bedrijf als Coca-Cola ook aandacht geeft aan de kansen van meisjes. Ik wist niet dat dit al een topic was waar serieus actie op wordt ondernomen. Het leukste vandaag? Ik vond het leuk om een dag achter de schermen bij Coca-Cola te kijken. Er werden mij ook een aantal vragen gesteld over visuals voor een campagne. Ik kijk ernaar uit om die straks live te zien.”

Gijs: "ongelooflijk mooi om te zien met hoeveel energie Sharon vandaag mijn rol heeft overgenomen. Zo open, enthousiast en met veel power. Leuk om haar passie en visie over vrouwelijke entrepreneurship te horen. Trots dat bij Coca-Cola 50% van de management functies door vrouwen worden bekleed, dat heb ik ook meegekregen in m’n opvoeding." 

Ook zakelijk gezien is diversiteit voor Coca-Cola belangrijk

Kirsten: “We doen dit omdat we een verschil willen maken, maar ook omdat dit zakelijk gezien een goed idee is. Uit onderzoek van McKinsey is gebleken dat een toename in genderdiversiteit van 10% leidt tot een omzetstijging van 3,5%. En specifiek voor ons merk geldt dat The Coca-Cola Company simpelweg geen goedlopend bedrijf kan zijn zonder een allesomvattende en holistische benadering van leiderschap en de mensen die van ons een team maken. Want alleen zo creëer je een duurzaam merk dat relevant is voor iedereen en klaar is voor de toekomst.”

Onderzoek toont aan dat meisjes harder moeten werken voor respect

In aanloop naar Wereldmeisjesdag 2019 lanceert Plan International Nederland een onderzoek naar leiderschapsambities onder 1.000 Nederlandse meisjes en jonge vrouwen tussen de 15 en 25 jaar. Hieruit blijkt dat bijna driekwart van de meisjes in Nederland denkt dat het lastiger is voor vrouwen om een leidinggevende functie te bemachtigen dan voor mannen. Ook is 73 procent van de meisjes van mening dat vrouwelijke leiders harder moeten werken om gerespecteerd te worden dan hun mannelijke tegenhanger. Het volledige rapport ‘Leiderschapsambities onder meisjes’ is te vinden op de website: www.planinternational.nl

#GirlsGetEqual
In Nederland worden gedurende de hele week verschillende posities overgenomen door meisjes. Zo dragen onder andere Lodewijk Asscher (partijleider PvdA), Sven Sauvé  (CEO RTL Nederland) en Aimée Kiene (Chef Volkskrant Magazine) hun positie over, als symbool voor gelijke rechten en kansen.
De wereldwijde Girl Takeovers zijn op social media te volgen met #GirlsTakeover, #GirlsGetEqual en #Wereldmeisjesdag.