Hoe zorgen we dat er meer verpakkingen van Coca-Cola terugkomen en worden gerecycled op hogescholen en universiteiten? Vier groepen studenten van verschillende onderwijsinstellingen bogen zich op 28 september 2018 over dit vraagstuk tijdens de Green Office Challenge. De jongeren presenteerden duurzame initiatieven waarmee zij kans maakten op een financiële bijdrage van 10.000 euro om hun concept te realiseren.

Duurzaamheid op en rondom onderwijsinstellingen krijgt van studenten steeds meer aandacht. Daarom vind je op vrijwel alle universiteiten en hogescholen ‘Green Offices’, duurzame platforms voor en door studenten. Via hun eigen Green Office bedenken ze duurzame initiatieven die niet alleen studenten, maar alle relevante partijen betrekt bij hun ideeën. Denk bijvoorbeeld aan de cateraar in de kantine, de verwerkers van al het afval en natuurlijk alle docenten. Ook denken de Green Offices mee over hoe duurzaamheid als thema een plek kan krijgen binnen het onderwijsaanbod van hun hogeschool of universiteit.

Innovatieve oplossingen

De opdracht voor deze challenge was uitdagend: welke strategie bevelen de studenten Coca-Cola aan om meer verpakkingen in te zamelen en te recyclen op hun eigen onderwijsinstelling? Dit vraagstuk sluit aan op de uitdagingen die Coca-Cola heeft in het duurzaamheidsplan ‘This is Forward’. Hierin spreken we onder andere over onze doelstellingen om tegen 2025 100% van onze verpakking in te zamelen en dat 50% van onze verpakkingen uit rPET moet bestaan.

Volgens Arjanne Hoogstad, Manager Duurzaamheid bij Coca-Cola European Partners, kwamen de groepen goed voorbereid bij ons op kantoor: “Alle studenten hebben echt sterke concepten gepresenteerd. Dit liep uiteen van recyclingautomaten gemaakt van e-waste die verpakkingen inzamelen en hiervoor beloningen uitdelen, tot het vervangen van de traditionele drankautomaten voor tapinstallaties waar waarmee scholen ‘PET-vrij’ worden. Iedere groep had een concept tot in de puntjes uitgewerkt, dus ze maakten het ons niet makkelijk een winnaar te kiezen.”

Arjanne Hoogstad, Manager Duurzaamheid Coca-Cola European Partners
Arjanne Hoogstad, Manager Duurzaamheid Coca-Cola European Partners

En de winnaar is.. 

Alle ideeën zijn creatief en realistisch genoeg om in de praktijk in te voeren, toch kan er maar één winnaar zijn. De studenten van Universiteit Utrecht zijn de uiteindelijke winnaars en zij ontvangen een bedrag van 10.000 euro om hun concept door te voeren op hun onderwijsinstelling. In hun concept maakten ze in vijf verschillende stappen gebruik van de bestaande faciliteiten om veranderingen in het gedrag van mensen te stimuleren. En hierin wordt aan alles gedacht, van nieuwe en ‘slimme’ afvalbakken tot drankautomaten en informatieve video’s over de recycling van onze producten.

De studenten van Universiteit Utrecht kunnen niet wachten om hun idee daadwerkelijk uit te voeren, en zij vertellen over de challenge: “In het begin waren we eerlijk gezegd verdwaald en moesten we goed nadenken over onze aanpak. Maar dat is juist de mooie uitdaging van de Green Office Challenge, iets bedenken dat je goed kunt integreren maar ook realistisch blijft. We zijn dol enthousiast dat het ons is gelukt.”

Plamene (links) en Wing Yee (rechts) van Universiteit Utrecht
Plamene (links) en Wing Yee (rechts) van Universiteit Utrecht

De overige deelnemers van de challenge kunnen trots zijn op hun prestaties, want we blijven ook met deze groepen in contact over de uitvoering van hun ideeën. De Green Office Challenge gaat niet om alleen de beste zijn, maar ook om het samenbrengen van initiatieven zodat studenten elkaar inspireren en kennis kunnen uitwisselen.