Ook al bevatten onze dranken steeds minder suiker, het is nog altijd een belangrijke grondstof. Daarom is Coca-Cola nauw betrokken bij de teelt van suikerbieten in Nederland. Want als we graag duurzaam willen produceren, waar kun je dan beter beginnen dan bij de basis?

Als je aan Coca-Cola denkt, dan denk je vast niet meteen aan suikerbieten. Toch komt de suiker die we in onze fabriek in Dongen gebruiken uit Nederlandse suikerbieten.

140.000 voetbalvelden vol suikerbieten

In Nederland vind je suikerbieten op zo’n 68.500 hectare, dat zijn bijna 140.000 voetbalvelden. Als alle suikerbietentelers in Nederland duurzamer gaan telen, scheelt dat flink. En dat is precies waar de telers mee bezig zijn. Toon Nooren in Lelystad is er één van. Hij teelt suikerbieten voor Cosun, een grote coöperatie van 9.000 telers. Toon is overtuigd van het belang van duurzamer telen: “Ik hoop door duurzaam te telen de bodem gezond te houden. Zodat ik ook in de toekomst kan blijven telen op dit land en mijn opvolger dat ook kan.”

Waarom duurzaam telen?

Wat voor problemen komen suikerbietentelers tegen? “We hebben steeds zwaardere machines nodig. Daardoor verdicht je de grond. Je moet ook regelmatig wisselen van perceel. En rassen kiezen die met minder gewasbeschermingsmiddelen een goede opbrengst blijven leveren. Als je maar blijft doorgaan met verkeerde rassen, krijg je steeds meer bodemziekten en kunnen we straks geen biet meer telen.”

Groene stroom

Duurzaamheid blijft niet beperkt tot de teelt alleen. Als de suiker uit de bieten is gehaald, is het pulp geschikt als veevoer. Er blijft nog maar een heel klein restant over dat daar niet geschikt voor is. En zelfs dát is duurzaam te verwerken: hup, in de biovergister ermee, om groene stroom van te maken!

Beste toeleverancier

Coca-Cola vindt het belangrijk dat de suiker die wordt gebruikt een duurzaam karakter heeft. Toon: “Coca-Cola ondersteunt ons. Ze nemen ons ook heel serieus. Als toeleverancier worden we beoordeeld op duurzaamheid. En blijkbaar doen we het goed. Onze suikerbietencoöperatie was in 2015 de beste toeleverancier, net als het jaar ervoor. Een betere waardering dan die van een multinational als Coca-Cola kun je niet krijgen.”