Het festivalseizoen is in volle gang en Coca-Cola is er uiteraard bij. Van Dancetour tot Lowlands en van Awakenings tot Mysteryland. Duurzaamheid op en rond evenementen wordt een steeds belangrijker thema, vertelt Anouk van den Broek die bij Coca-Cola Nederland verantwoordelijk is voor merkactivatie en sampling.

Welke campagne ze zelf het mooist vindt? Oei, lastige vraag. Anouk: ‘De campagne rond Sprite die eind deze zomer gaat lopen, is wel heel gaaf. Sprite is vooral populair onder jonge mensen tussen 20 en 29 jaar. In die doelgroep is urban cycling heel hip. Daarom hebben we speciale Sprite-bikes laten maken waarop we refreshments rondbrengen. Stel je zit in het park en je bent even op Instagram, dan krijg je een gerichte advertentie: “Hé, heb je trek in een Sprite?” Als je dan op “ja” klikt, komen wij langs op onze Spritebikes.’

Vintage Cokestijl

De consument meer betrekken bij het merk, door ze het merk te laten beleven. Dat is wat Anouk en haar collega’s doen. Als hét voorbeeld noemt ze de activatie voor Coca-Cola op Dancetour.  ‘We staan daar met een container in vintage Cokestijl in de artiestenarea. Op een plek waar je als bezoeker normaal gesproken niet kunt komen. Je hebt er het beste zicht op het podium en je kunt van tevoren via je mobiele telefoon meet and greets winnen met de artiesten. We krijgen hele enthousiaste reacties op die activatie.’

T-shirts van gerecycled PET

Maar… waar komt duurzaamheid nu precies om de hoek kijken? Anouk: ‘Dat zie ik in alles terug. In transport, in de keuze van het materiaal. Het zit grote maar ook in kleinere, onverwachte oplossingen. De T-shirts die de mensen van het activatieteam en het barpersoneel op festivals dragen zijn bijvoorbeeld van gerecycled PET.  Maar we hergebruiken bij Coca-Cola dit jaar ook containers van vorig jaar. Voor Fuze Tea bijvoorbeeld, staan we op enkele festivals met een ‘tree house’. De festivalgangers kunnen daar weer even tot rust komen. Voor die boomhut hebben we containers die vorig jaar werden ingezet voor een actie met Coca-Cola volledig gerebrand. Misschien klein en vanzelfsprekend, maar zo bewust met materiaal omgaan hoort er ook bij.’

Trouwens, ook de goodies die Coca-Cola weggeeft op merkactivaties worden steeds meer langs de duurzame meetlat gelegd, vertelt Anouk. ’We kopen alleen in bij leveranciers die bewezen goed omgaan met milieu en werkomstandigheden. Dit is vastgelegd in onze inkoopcriteria. En de focus verschuift steeds meer naar digitale prijzen. Gratis kaartjes voor concerten, films of pretparken.’ 

Merkambassadeurs

Voordat ze bij Coca-Cola startte, werkte Anouk bij ID&T. Ze kent dus beide kanten. ‘Vergeleken met vijf jaar geleden is er al weer veel veranderd. Zaken als transport, afval, materiaalgebruik, daar wordt door alle partijen echt steeds beter over nagedacht. En wat belangrijk is: dat gebeurt steeds meer vanaf de start van een project.’ De duurzaamheidsdoelstellingen die Coca-Cola West-Europa neerlegde in This is Forward, geven Anouk en haar collega’s daarbij ‘heel duidelijk richting’, zoals ze zegt. ‘Vanuit Coca-Cola West-Europa zijn we bezig met een strategisch projectplan dat in de landen uitgerold moet worden. We kijken met onze twee bureaus hoe we alles kunnen verduurzamen voor hetgeen we doen op het gebied van activaties en sampling. We gaan dit dus ook voor Nederland verder van de grond krijgen. Wat voor transport gebruiken we om blikken vanuit de opslag van het bureau naar de locatie te krijgen? Hoe zorgen we ervoor dat we alle verpakkingen kunnen terugkrijgen naar de opslag en hergebruiken? Wat doen we met de kleding van de merkambassadeurs? Die bureaus zijn zelf overigens ook sterk bezig met verduurzaming van hun eigen organisatie, dus dat komt mooi samen.’  

Puzzel

De grootste uitdaging bij de verduurzaming van festivals?  ‘Er zijn veel partijen bij een evenement betrokken: verschillende afvalverwerkers, cateraars, leveranciers. Dat maakt het complex, een puzzel. Maar de bereidheid bij alle partijen om samen de milieu-impact zo laag mogelijk te houden, door afval te voorkomen en grondstoffen te hergebruiken is groot. En hoe kunnen wij, via onze merken, hierop aansluiten en consumenten ook betrekken.‘ Volgens Anouk wil Coca-Cola hierbij graag het voortouw nemen. ‘Coca-Cola heeft het initiatief genomen tot een overleg om met alle partijen afspraken te maken om de inzameling van onze verpakkingen te organiseren. We leren daar veel over hoe we het beste met alle partijen kunnen samenwerken.’

En dan de hamvraag. Hoe duurzaam is Anouk eigenlijk zelf? ‘Best wel. Twee jaar geleden ben ik gestopt met vleeseten, omdat ik erachter kwam dat dit de meeste impact had op het milieu. En ja, dat was best een hele lastige. Mijn opa en oma hadden een slagerij. En mijn oma denkt nog steeds dat dit een fase is.’