Wereldaidsdag op 1 december is traditiegetrouw een jaarlijkse oproep tot solidariteit met alle mensen met hiv. The Coca-Cola Company zet zich samen met de non-profit organisatie (RED) in om de ziekte in Afrikaanse landen in te dammen. Voor Wereldaidsdag zetten we ook dit jaar alle zeilen bij om aandacht rond de ziekte te creëren.

Als je de logistieke kennis hebt om overal ter wereld een flesje Coca-Cola te krijgen, dan kan je dat ook met een geneesmiddel. Die gedachte inspireert ons sinds 2010 om geneesmiddelen tot in de uithoeken van Afrika te brengen. Binnen het Last Mile Project deelt Coca-Cola kennis over distributie, logistiek en marketing om de gezondheidszorg in Afrika duurzaam te verbeteren.

Het project loopt via de non-profitorganisatie (RED), dat in 2006 ontstond op initiatief van Bono en Bobby Shriver om hiv/aids in Afrika te bestrijden. De organisatie werkt samen met iconische merken en benut hun marktkennis om de middelen die in het Global Fund terechtkomen zo optimaal mogelijk in te zetten. Sinds de start genereerde (RED) meer dan 500 miljoen dollar voor het fonds om zo programma’s tegen aids in Afrika (zoals het Last Mile Project) te financieren.

25 jaar Philadelphia

Ook voor de komende Wereldaidsdag op 1 december zet Coca-Cola haar communicatiekracht in voor meer bewustzijn rondom de ziekte. Niet alleen door het bekende rode lintje op te spelden, maar ook door aandacht te schenken aan een mijlpaal uit de filmgeschiedenis. In 1993 veranderde Philadelphia immers voorgoed de manier waarop de wereld naar de aidsepidemie keek. (RED) en Coca-Cola vieren de 25steverjaardag van de film met een herdenkingscampagne die op Wereldaidsdag voor extra giften en aandacht zal zorgen.

“De aandacht voor hiv en aids in de wereld loopt terug in Nederland”, zegt Pieter Brokx, directeur van de Hiv Vereniging. “Het kost organisaties als de Hiv Vereniging en Aidsfonds steeds meer moeite om preventie van en leven met hiv op de politieke en maatschappelijke agenda te houden. Terwijl het in Nederland relatief goed gaat met de epidemie, gaan er per jaar nog steeds wereldwijd meer dan een miljoen mensen dood aan de gevolgen van aids. Dat is onnodig en onacceptabel want we hebben alle middelen om dat te voorkomen. Het gaat letterlijk over de ‘last mile’, het laatste stapje om ervoor te zorgen dat iedereen met hiv deze levensreddende medicijnen kan krijgen”.

Algemene toegang tot hiv-remmers

Voor de campagne rond Wereldaidsdag maken (RED) en Coca-Cola een kwarteeuw na de verschijning van Philadelphia de balans op en kijken we hoe de strijd tegen aids is geëvolueerd. De film wordt opnieuw uitgebracht op DVD, maar krijgt ook vertoningen in grote Amerikaanse steden (zoals Philadelphia uiteraard). Daarbovenop voorzien we een extra documentaire die interviews bevat met Tom Hanks en Denzel Washington over het werk dat Coca-Cola en (RED) in Afrika verrichten met het Last Mile Project.

“Het blijft belangrijk om het algemene publiek te informeren”, vindt Pieter Brokx. “Velen hebben verouderde kennis, wat leidt tot stigmatisering van mensen met hiv. Door grote verbeteringen in de medicatie is hiv tegenwoordig met 1 pil per dag goed onder controle te houden. In Nederland onderdrukt zelfs 95% van de mensen die in behandeling zijn het virus zo goed dat ze het niet eens meer kunnen overdragen. Deze kennis geeft een positief toekomstperspectief voor iedereen met hiv, maar dan moeten ze wel toegang hebben tot die medicatie. Daarom zijn initiatieven zoals deze van (RED) en Coca-Cola zo belangrijk. En 1 december is een uitstekende gelegenheid om dat weer breed onder de aandacht te brengen!”

Meer lezen over hiv en waarvoor de Hiv Vereniging zich inzet? Breng een bezoek aan de website: www.hivvereniging.nl