CokeTV Nederland is met ruim 74.000 abonnees en 21.5 miljoen views een populair Youtube-kanaal onder jongeren. Of het nu gaat om fashion, muziek, sport, gaming of vriendschap. De vermakelijke afleveringen hebben regelmatig een maatschappelijke boodschap. Ook dit hoort bij CokeTV, het kanaal waar leven beleven wordt.

In CokeTV maken Youtubers afleveringen over uiteenlopende onderwerpen die jongeren dagelijks bezighouden. Het Youtube-kanaal bestaat uit zes verschillende videoformats: Coke FashLab, Coke Frischicks, Coke Backstage, Coke Kicks, Coke Coolbox en Coke Eindbaas. Het doel is jongeren vermaken, maar het platform biedt meer kansen. Jelle Krikke, verantwoordelijk voor CokeTV bij Coca-Cola, vertelt: “Met CokeTV willen we jongeren verrassen en nieuwe ervaringen bieden. We zien dat de jongere generatie zich steeds vaker bezighoudt met maatschappelijke thema’s. CokeTV is een mooi middel om onderwerpen te behandelen die ons allemaal aangaan.”

jelle-krikke-coca-cola
Jelle Krikke, Junior Brand Manager Coca-Cola

Van Pride tot plastic

In veel afleveringen van CokeTV komen onderwerpen terug zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Een mooi voorbeeld hiervan is de Coke Backstage aflevering over de Amsterdam Canal Pride. Presentatrice Shary-An gaat samen met Brandon (18) op pad die nog maar net uit de kast is. Volgens Jelle gaan dit soort onderwerpen en CokeTV uitstekend samen: “Coca-Cola deelt de waarden van de Pride als het gaat over inclusiviteit en het doorbreken van stigma’s. De boodschap die Brandon uitdraagt in deze aflevering vind ik erg mooi. Shary-An en Brandon hebben samen echt een toffe aflevering gemaakt die ook nog eens ontzettend goed is bekeken.”

Ook in CokeTV Fashlab keren maatschappelijke thema’s terug. Presentator Milan laat in deze aflevering zien hoe je fashion en duurzaamheid op een toffe en innovatieve manier combineert. Dit doet hij onder andere tijdens een dagje vissen met Plastic Whale, de eerste professionele ‘plastic fishing company’. Jelle vertelt hierover: “In deze aflevering laat Milan op een inspirerende manier zien hoe jongeren met verantwoord gedrag echt mooie ideeën kunnen bedenken.”

CokeTV en verantwoorde marketing

Met het Youtube-kanaal CokeTV richten we ons niet op jongeren jonger dan 13 jaar. Dat doen we bijvoorbeeld door heel bewust influencers te kiezen die een oudere tienerdoelgroep aanspreken. Dit sluit aan bij ons beleid voor verantwoorde marketing. We zijn in Nederland niet op basisscholen aanwezig en op middelbare scholen ligt de focus op lightdranken en water. Daarmee leeft Coca-Cola de richtlijnen na van UNESDA – De Europese brancheorganisatie voor frisdranken – die rechtstreeks op jonge kinderen gerichte reclame afwijst.