Oplettende kijkers is het misschien al opgevallen: de oproep aan het eind van de nieuwe commercial voor Coca-Cola zero sugar over Mr. Hadley, de man die op late leeftijd nog de avonturier in zichzelf ontdekt. In de laatste beelden van het filmpje maakt het Coca-Cola logo plaats voor de mededeling: 'Please Recycle'.

Dat ‘eindshot’ is de start van een nieuwe, grootschalige campagne waarin Coca-Cola consumenten gaat oproepen om zorgvuldig om te gaan met verpakkingen. Volgens senior brand manager Daan Berendsen – eindverantwoordelijk voor de marketing van het Coca-Cola merk – wordt de campagne deze zomer in Nederland voor het eerst breed uitgerold.

160 miljoen Coca-Cola verpakkingen

Daan: ‘Tijdens de zomercampagne geven we consumenten traditiegetrouw de kans om prijzen te winnen. We besteden daar veel aandacht aan: onder meer via tv-commercials en op festivals, maar ook op onze verpakkingen. Wat nieuw is: dit jaar gebruiken we deze zomercampagne ook om onze boodschap over recycling onder een breed publiek bekend te maken. Alleen al 160 miljoen verpakkingen worden de komende maanden voorzien van een boodschap die in lijn is met het eindshot van de tv-commercial. Zo krijgen alle PET-doppen de boodschap ‘Please Recycle’. Net als alle secundaire verpakkingen, zoals plastic om een pak met flessen bij elkaar te houden. En op alle labels en blikjes en flessen komt de boodschap ‘I am 100 % recyclable’ te staan.’

Help ons met recyclen

‘En als je het zo zichtbaar op alle verpakkingen zet en die boodschap kenbaar maakt met tv-commercials en op festivals, dan gaat dat op een gegeven moment optellen. Daar ben ik absoluut van overtuigd. We doen hiermee een oproep aan de consument: jongens, help mee. Breng onze flesjes terug. Daar zijn we allemaal bij gebaat,’ vertelt Daan. En dat móet effect hebben, verwacht hij. ‘Alleen al met de commercial van Mr. Hadley bereik je in één klap miljoenen Nederlanders.’

Voor het eerst zet Coca-Cola de kracht van de merken in om de consument te bereiken en ons te helpen met recyclen. ‘Want waarom niet het onderwerp recycling sexy maken? Om deze reden is er tot en met mei ook een Coca-Cola commercial te zien waarin recycling het hoofdonderwerp is. Deze is nu exclusief te zien in 72 bioscopen en gaat online miljoenen mensen bereiken, maar in de toekomst is het onze ambitie om de focus op recycling te leggen in grote campagnes en tv-reclames.’

Steeds meer suikervrij

Hoe terecht al die aandacht voor verpakkingen ook is – Berendsen wijst ook graag op een ander onderdeel van de duurzaamheidsstrategie. ‘We zijn in dit bedrijf hard bezig om suiker uit onze producten te halen. Da arom zetten we in onze marketing steeds meer in op suikervrij. Niet voor niets gaat de campagne met Mr. Hadley over Coca-Cola zero sugar. En let maar eens op: ook in alle andere media, op festivals, in promotie in de winkels, online - het gaat steeds meer over zero producten. Zero is onze Hero. Al onze ambities komen samen in dat merk. We laden alle bekende merkwaarden van Coca-Cola - het positieve, het inclusieve, het sociale, het samen plezier maken - op zero sugar. En ik denk dat dit lukt. Want voor heel veel jonge mensen is zero sugar nu al gewoon Coca-Cola.’