Het Olympisch Stadion en Coca-Cola Nederland bestaan dit jaar allebei 90 jaar. Coca-Cola was namelijk de hoofdsponsor van de Olympische Spelen van 1928 en bracht toen de allereerste flesjes naar Nederland toe. Tot op de dag van vandaag zijn die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden! Om hun 90-jarig bestaan gezamenlijk te vieren, is er op zaterdag 23 juni een feestelijke (gratis) open dag voor alle fans van de Olympische Spelen en Coca-Cola in het Olympisch Stadion in Amsterdam - de plek waar het allemaal begon.

Herbeleven van 90 jaar Coca-Cola & Olympisch Stadion

Op zaterdag 23 juni van 11:00 uur tot 15:00 uur opent het Olympisch Stadion samen met Coca-Cola Nederland haar deuren speciaal voor alle fans. De hele dag zit bomvol activiteiten waarmee bezoekers meer te weten komen over de rijke historie en ontwikkelingen van de afgelopen 90 jaar, met 1928 als belangrijk startpunt. Het stadion werd na de feestelijke opening de spil waar de Olympische Spelen in Amsterdam om draaide. Een primeur was dat tijdens deze Spelen voor het eerst het Olympisch vuur ontstoken werd én Coca-Cola in ons land werd geïntroduceerd. De inmiddels wereldwijd bekende frisdrank kwam letterlijk de oceaan over. Duizend kratten reisden mee in het vrachtruim van de boot met daarop ook de Amerikaanse deelnemers aan de Spelen.

De activiteiten op zaterdag 23 juni draaien om de glorie van het verleden en de fun van nu. Tijdens de dag is er een markt met bijzondere koopjes en collectors items, kunnen bezoekers naar 1928: de film of meewerken aan een kunstwerk met gerecyclede doppen, flesjes en andere materialen. Bijzonder is het nagebouwde stilleven op de Koninklijke Loge. Bezoekers kunnen op dezelfde oude Koninklijke stoel waar Koningin Wilhelmina 90 jaar geleden zat, plaatsnemen en een foto maken.

Olympische hoogtepunten

Daarnaast krijg je zelf de kans om de 100 meter van 1928 te rennen. Destijds won bij de vrouwen Betty Robinson (VS) in een Olympisch- en wereldrecord van 12,2 seconden. Bij de mannen was het goud voor Percy Williams (Canada) in 10,8 seconden. Speciaal op deze dag kunnen bezoekers de 42,19 meter hoge Marathontoren beklimmen. De toren, hét markante herkenningspunt van het stadion waarop het Olympisch vuur brandde, is normaal gesproken gesloten voor publiek.

Coca-Cola 90 jaar

Kunst of Kitsch?

Heb jij nog een geweldig Coca-Cola collectors item in de kast staan? Fans kunnen deze dag ook waardevolle objecten aanmelden om kans te maken op een taxatie. Experts Jip van Leeuwen (Olympisch Stadion), Ben Hilgers (NOC*NSF) en Justine Fletcher (global heritage director voor The Coca-Cola Company) beoordelen bijzondere Olympische voorwerpen en Coca-Cola-items. Ze vertellen jou ter plekke de verhalen die schuilgaan achter jouw object!

Verleden in kleur

Een ander onderdeel van dit jubileum is een tentoonstelling met oude foto’s die met een speciale techniek zijn ingekleurd en zo ‘tot leven zijn gebracht’. We nemen je in deze tentoonstelling mee terug in de geschiedenis, maar kijken ook graag vooruit en staan stil bij onze huidige activiteiten,via de QR-codes op de afbeeldingen

De tentoonstelling zal na 23 juni een aantal weken door het land reizen. Meer informatie hierover volgt binnenkort.

Coca-Cola 90 jaar

Wil je deze feestelijke dag vol Coca-Cola en Olympische geschiedenis ook niet missen? Meld je dan direct aan via www.olympischstadion.nl/90jaar! Ook voor de afzonderlijke programmaonderdelen kun je je aanmelden via de website.