Op 17 oktober 2018 kwamen verschillende bedrijven uit de evenementenindustrie bijeen voor de Plastic Promise. Met deze campagne laten bedrijven zien op welke dynamische en innovatieve manieren zij pionier zijn op het gebied van verantwoord plasticgebruik. Roelof van Dinter, Director Cold Channel bij Coca-Cola European Partners Nederland, tekende namens Coca-Cola de pledge tijdens ADE Green in Amsterdam.

Van sport- en zakelijke evenementen tot organisatoren van festivals en drankenmerken. Elk bedrijf en elke organisatie kan deelnemen aan het initiatief en daarmee de doelen op het gebied van verantwoord plasticgebruik kenbaar maken. Als aftrap presenteerden verschillende bedrijven tijdens ADE Green hun eigen doelen die zij binnen drie jaar willen behalen.

Circulaire festivalbeleving

Coca-Cola draagt op verschillende manieren bij aan het verduurzamen van festivals waar onze drankjes worden gedronken. Duurzaamheid is vaak in grote, maar ook kleine oplossingen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de T-shirts van gerecycled materiaal die ons personeel draagt tijdens evenementen, maar ook aan het inzamelen van lege blikjes, flesjes of bekers op festivals. Voor de Plastic Promise sprak Roelof van Dinter namens Coca-Cola onze doelen uit die bijdragen aan ons streven om in 2025 een circulaire festivalbeleving te bieden.

·       In 2019 werken we op festivals alleen nog met volledig recyclebare verpakkingen (PET, blik)

·       In 2021 hebben wij volledig afscheid genomen van overbodige plastic items als rietjes, ballonnen en gadgets.

·       In 2021 komt er geen plastic afval meer van festivals in het milieu terecht. Dit willen we bereiken door het inzetten van extra opruimploegen, retoursystemen, extra vuilnisbakken en intensieve communicatie naar de festivalbezoekers om ervoor te zorgen dat ‘absoluut schoon’ de norm wordt.

·       In 2025 willen wij al onze verpakkingen in heel Nederland terug om te gebruiken als grondstof voor nieuwe verpakkingen of andere toepassingen.

·       De circulaire economie maken we zichtbaar door de nadruk te leggen op de recyclebaarheid van onze flessen en door steeds meer gerecycled materiaal (RPET) toe te passen in nieuwe verpakkingen. Vandaag is dat gemiddeld 43% RPET en we werken zo snel mogelijk toe naar 50%.

Kracht van onze merken

De Plastic Promise gaat verder dan alleen het bekendmaken van duurzame initiatieven. De aangesloten bedrijven zijn ook onderdeel van een groep duurzaamheidspioniers die op deze manier kennis kunnen uitwisselen. Roelof is groot voorstander van dit soort initiatieven: “Het maakt mij enthousiast dat we steeds meer met onze klanten mogen samenwerken op het gebied van duurzaamheid. Dat is ook nodig, want samen met hen, en alle partners in de keten, kunnen we de inzameling van plastic op bijvoorbeeld festivals zo optimaal mogelijk maken. En bovenal, we gebruiken het bereik van onze merken om de festivalbezoekers enthousiast te maken voor recycling.”