Op 4 juli is het eindelijk zover. Dan verschijnt het langverwachte derde seizoen van de horrorserie Stranger Things. Samen met de jonge helden van de populaire serie keren we dan terug naar de zomer van 1985 om het opnieuw op te nemen tegen de duistere krachten uit de Upside Down dimensie. Voor Coca-Cola was 1985 evenzeer de zomer die alles veranderde. In dat jaar lanceerden we namelijk New Coke, een aanpassing van het toen 99-jaar oude Coca-Cola recept.

In 1984 ontstond het idee om het recept voor Coca-Cola tot ieder zijn schrik volledig te veranderen. De toenmalige Coca-Cola CEO Roberto Goizueta, de man achter de innovatieve lancering van Coca-Cola light, wilde met een nieuw recept voor Coca-Cola original de dalende verkoopcijfers tegengaan. Het leek in eerste instantie een goed idee, want uit blinde testen bleek dat veel consumenten New Coke lekker vonden. Toch werd 79 dagen na de lancering besloten om de oude Coca-Cola te herintroduceren, want de protesten tegen New Coke namen steeds meer toe.

Stranger Things en New Coke

“New Coke speelt vanaf het begin van het nieuwe seizoen een belangrijke rol”, dat lieten The Duffer Brothers weten in een interview met the New York Times. De tweelingbroers zijn het creatieve brein achter de serie Stranger Things. Ze schreven en regisseerden ook verschillende afleveringen van het nieuwe seizoen en zo is ook het idee ontstaan om New Coke in het seizoen te verwerken. “Het was één van de eerste ideeën in onze seizoen 3-brainstorm. Het seizoen speelt zich af in de zomer van ’85 en wanneer je het dan hebt over pop culture momenten, dan springt New Coke erboven uit. Het zou raar zijn hadden we het niet gebruikt.”

De twee broers zijn zelf grote fans van Coca-Cola en het is ook niet de eerste keer dat ze ons merk verwerkten in Stranger Things. Zo zag je de vorige seizoenen onze producten, logo’s en reclames in totaal twaalf keer terug. Ook dit seizoen begonnen ze goed voorbereid, want de filmcrew bezocht ons hoofdkantoor in Atlanta om in het archief te duiken. Hierdoor waren ze zeker dat alle decorelementen en informatie over New Coke klopten.

Stuart Kronauge, directeur sparkling drinks bij Coca-Cola in Noord-Amerika: “Wat Stranger Things zo speciaal maakt, is dat het de jaren 80 zo authentiek mogelijk wil weergeven. Toen we hoorden dat het derde seizoen zich in de zomer van 1985 zou afspelen en New Coke een prominente rol had, wisten we dat we een unieke kans hadden. We konden deze periode op een leuke en onverwachte manier belichten en tegelijk deel uitmaken van één van de meest geanticipeerde pop culture momenten van 2019.”

New Coke op de markt

New Coke is niet alleen verleden tijd, want in de Verenigde Staten wordt onze ‘korte introductie’ weer herhaald. Er komen drie special edition blikjes, ieder met het New Coke en/of het Stranger Things logo erop.