Coca-Cola European Partners is ook dit jaar opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index (DSJI) met een vermelding in de DSJI Europe en de DSJI World. We hebben de hoogste score van de categorie behaald op voeding en gezondheid, verpakkingen, omgevingsbeleid en risico’s op het gebied van water. Met deze notering staan we voor de derde keer op rij op deze eervolle lijst. We stelden drie vragen aan Arjanne Hoogstad, Manager Duurzaamheid bij Coca-Cola European Partners, over wat deze notering aan de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) betekent.

De Dow Jones Sustainability Index monitort de prestaties van toonaangevende bedrijven met een focus op duurzaam ondernemen. De vermelding wordt alleen toegekend aan bedrijven die op het gebied van duurzaamheid leidend zijn in hun branche. Dit jaar zijn er in totaal 3.500 bedrijven beoordeeld om in aanmerking te komen voor de index. De beoordeling is gebaseerd op een analyse van financiële, economische, milieutechnische en sociale factoren.

Wat betekent de vermelding in de DSJI voor Coca-Cola European Partners?

“Het is een enorme erkenning dat wij voor de derde keer op rij zijn opgenomen in de DJSI. De vermelding betekent dat wij op het gebied van duurzaamheid bij de drie best presterende bedrijven ter wereld én in Europa horen binnen de categorie dranken. Het blijft een spannend moment wanneer de lijst bekend wordt gemaakt. Er is immers plek voor niet meer dan drie partijen per categorie, dus als er een nieuwe goed presterende speler bij komt, zou je van de lijst kunnen verdwijnen.

Je wordt niet zomaar vermeld in de DSJI en dat is bij een bepaald publiek ook wel bekend. Als je met duurzaamheidsexperts of bijvoorbeeld investeerders praat, dan hoef je vaak niet uit te leggen wat een listing als deze betekent. Maar nu duurzaamheid steeds belangrijker en relevanter wordt voor een breder publiek, ook consumenten, zullen zij deze notering ook meer op waarde kunnen schatten. Het zegt namelijk echt iets over je prestaties en ambities, maar bijvoorbeeld ook dat je als bedrijf in staat bent om heel transparant en open te zijn, ook op de thema’s waar je misschien nog niet zo succesvol bent.”

Hoe draagt duurzaamheid bij aan de doelstellingen van Coca-Cola?

“Dat we opnieuw worden vermeld in de lijst laat zien dat we tot nu toe de juiste dingen hebben gedaan en dat we een leidende rol pakken. Duurzaamheid is iets waar eigenlijk iedereen bij Coca-Cola dagelijks mee bezig is. Het is een voorwaarde om op langere termijn succesvol te zijn. Vorig jaar hebben we een nieuw actieplan voor duurzaamheid in West-Europa gelanceerd, This is Forward, waarin we de lat nog hoger hebben gelegd. Op een aantal thema’s, zoals ingrediënten en verpakkingen, liggen er doelstellingen die echt ambitieus zijn. Zo willen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat we tegen 2025 100% van onze verpakkingen inzamelen. En daar wordt volop aan gewerkt, samen met allerlei partners in de keten. De notering aan de DJSI is een extra impuls en motivatie om die ambities waar te maken.”

What’s next? Hoe blijft Coca-Cola verbeteren op het gebied van duurzaamheid?

“Met This is Forward hebben we een heel mooi plan met sterke ambities in handen waar we elke dag op aan het werk zijn. We werken hierbij samen met alle partners in de keten, want om steeds duurzamer te werken heb je iedereen nodig. De rol van de consument staat hierin centraal. Je zult zien dat wij steeds meer de kracht van onze merken zullen inzetten om consumenten bij duurzaamheid te betrekken. Zo hebben we bijvoorbeeld dit jaar de tekst ‘Please Recycle’ op ruim 160 miljoen doppen gezet en waren er commercials en andere initiatieven op het gebied van verpakkingen en inzameling. Kortom, als wij ook de consument kunnen overtuigen van het belang van duurzaamheid, kunnen we echt impactvolle veranderingen teweeg brengen."