Hoe ga je stereotypering tegen en op welke manier bevorder je het bewustzijn over vooroordelen? Met deze vraag in gedachte is Coca-Cola Nederland een samenwerking gestart met WOMEN Inc. De organisatie adviseert ons onder meer over meer diversiteit en inclusiviteit in zowel berichtgeving als op organisatieniveau.

Met de Coalitie ‘Beeldvorming in de media’ slaan verschillende (media)organisaties de handen ineen om op verschillende manieren te werken aan inclusiviteit. Onder leiding van WOMEN Inc. gaan Coca-Cola en de andere coalitieleden stereotypering in de media tegen.

Samenwerking Coca-Cola en WOMEN Inc.

De samenwerking tussen WOMEN Inc. en Coca-Cola komt niet uit de lucht vallen. De waarden van ons bedrijf komen overeen met die van WOMEN Inc. als het gaat om het creëren van een omgeving waar mensen het beste in zichzelf naar boven kunnen halen. Hierin horen factoren zoals geslacht, leeftijd, seksuale geaardheid of etniciteit geen rol te spelen. En de coalitie draagt hier een flink steentje aan bij. Volgens WOMEN Inc. zetten Coca-Cola en de coalitieleden hiermee een goede stap in de juiste richting: “Wij zijn blij dat steeds meer partijen aansluiten bij onze coalitie 'Beeldvorming in de media' en zijn er trots op dat ook Coca Cola zich actief inzet om stereotypen binnen de organisatie en daarbuiten te voorkomen." 

Beeldvorming in verschillende vormen

We hebben ze allemaal: bewuste en onbewuste vooroordelen over vrouwen en mannen. En deze vormen van stereotypering zijn ook terug te vinden in de media. Dit ziet ook Christine Swart, Managing Director bij WOMEN Inc.: “Stereotypen zijn niet zozeer onwaar, maar ze zijn wel onvolledig. Ze maken één verhaal tot het enige verhaal, met als gevolg dat we deze stereotypen als de enige waarheid zien. En daar willen we van af, want het staat gelijke kansen in de weg.”

Coca-Cola over diversiteit en inclusie

alicia-women-inc-200.png

Ieder coalitielid geeft een eigen invulling aan de ontwikkeling van diversiteit en inclusiviteit binnen de eigen werkomgeving. Zo heeft Coca-Cola in Nederland als doel dat in 2025 zeker 40% van alle managementfuncties wordt bekleed door vrouwen. Maar zoals WOMEN Inc. aangeeft, gaat diversiteit en inclusie verder dan alleen geslacht. Een mooi voorbeeld hiervan is het verhaal over Coca-Cola medewerker Alicia die vertelt over acceptatie over de werkvloer na haar transitie. Want diversiteit en inclusie gaat verder dan alleen beleid, en het is belangrijk dat we ons dagelijks voor inzetten.