Toen de Olympische Winterspelen van 2018 in PyeongChang officieel werden geopend, was dat niet alleen het startschot voor een sportief spektakel, maar werd er ook een mijlpaal bereikt in de betrokkenheid van The Coca-Cola Company bij de Olympische Spelen.

Coca-Cola is al verbonden aan de Spelen sinds 1928, toen een ondernemende bottelaar duizend kratten Coca-Cola naar Amsterdam liet sturen om te verkopen tijdens de Olympische Spelen. Sindsdien is het bedrijf, als de partner die het langst aan één stuk aan de Spelen is verbonden, altijd aanwezig bij evenementen; een mooie samenwerking van al negentig jaar.

"Coca-Cola zet zich in voor de Olympische Spelen en dat past heel goed: het sportevenement staat voor optimisme, hoop, ambitie: waarden die wij ook willen stimuleren", zegt Coca-Cola-historicus Ted Ryan. "Coca-Cola zorgt voor een moment van verfrissing, even pauze om te genieten, waardoor kleine momenten van geluk nog beter tot hun recht komen."

Langlopend partnerschap

In de loop der jaren heeft Coca-Cola haar betrokkenheid bij de Olympische Spelen en rol als wereldwijd partner steeds verder uitgebreid. Coca-Cola sponsort ook de estafetteloop met de Olympische vlam en is partner van alle 204 Nationaal Olympisch Comités en hun teams.

In 1928 zette Coca-Cola voor het eerst een programma op om consumenten in de Olympische gaststeden en overal ter wereld het gevoel van de Spelen te laten ervaren, onder andere door middel van unieke evenementen. Het werd een traditie die nu nog altijd standhoudt. In 1952 in Oslo hadden Coca-Cola bottelaars een helikopter geregeld om geld in te zamelen voor Noorse atleten, en op de laatste dag van de Winterspelen werd het vliegtuig ingezet om het verkeer te regelen. Tijdens de Olympische Spelen van 1960, in Rome, schonken Italiaanse bottelaars van Coca‑Cola de atleten en toeschouwers een originele opname van het populairste lied van dat moment, 'Arrivederci Roma'.


Inspelend op de populaire ruilhandel van speldjes tijdens de Olympische Spelen van 1984 in Los Angeles opende Coca‑Cola in 1988, bij de Winterspelen in Calgary, voor het eerst een officieel ruilcentrum voor Olympische speldjes. Voor de Olympische Spelen in 2016 in Rio, creëerde Coca-Cola een officiële ontmoetingsplaats voor tieners. Deze plek in het hart van de stad bood fans de gelegenheid om het evenement op verschillende manieren te beleven, van innovatieve technologische activiteiten tot spraakmakende evenementen met hun idolen.

Van Olympische droom tot werkelijkheid

Coca-Cola wil echt iets betekenen voor de Olympische beweging en voor de atleten die het bedrijf vertegenwoordigen. Daarom is The Coca-Cola Company in de Verenigde Staten een partnerschap aangegaan met negentig Amerikaanse atleten die dit jaar aan de Spelen meedoen. Het proces hiervoor is behoorlijk complex, er worden niet zomaar kanshebbers op gouden medailles gekozen.

Het Olympic Marketing-team van Coca-Cola volgt zo'n tweehonderd atleten en maakt vervolgens een selectie op basis van verschillende factoren; er worden bijvoorbeeld gesprekken gevoerd met het Amerikaanse Olympische Comité (USOC), Olympische helden, coaches en mediavertegenwoordigers, en er is een interne Olympische vragenlijst om te bepalen of de sporter bij een merk binnen het productportfolio van het bedrijf past. "De samenwerking moet authentiek zijn", aldus Dina Gerson, Director Olympic Marketing bij Coca-Cola North America.

Summer Sanders, winnares van twee gouden medailles zwemmen, zegt dat Olympische atleten graag met Coca-Cola willen samenwerken omdat ze het gevoel hebben dat het niet alleen voor marketingdoeleinden is. "Beide partijen hebben er voordeel van", zegt de zwemster. "Coca-Cola ziet onze waarde als atleten, maar is ook echt geïnteresseerd in wie we zijn. Daarnaast hebben atleten echt hulp nodig van bedrijven zoals Coca-Cola. De invloed die Coca-Cola heeft op de Spelen en op de aanloop ernaartoe voor de atleten is erg groot. Als je eenmaal deel uitmaakt van de familie, is dat geen oppervlakkige relatie, het bedrijf wil echt helpen. Volgens mij is dat uniek. Ik ervaar al twee decennia lang vriendschap en een familiegevoel."