Vandaag heeft Plastic Soup Surfer Merijn Tinga, samen met een deurwaarder, een bezoek gebracht aan het kantoor van Coca-Cola in Nederland. Jaap Wassink, directeur Coca-Cola European Partners Nederland, ontving de gasten en ging met hen in gesprek.

Merijn Tinga:
"Juist de laatste tijd is er een enorme ambitie vanuit jullie; 100% inzameling en 50% gerecycled PET in jullie verpakkingen. Die 100% inzameling, komt dat ook overeen met 100% verantwoordelijkheid nemen voor dat materiaal dat in het milieu terecht komt?"

Jaap Wassink:
"Wij hebben het zelfde doel. Coca-Cola heeft als doelstelling om al onze verpakkingen op te halen om te recyclen, 100% tegen 2025. Dat willen we om nieuwe verpakkingen van te maken, maar ook omdat we niet willen dat ze terecht komen in de berm of in de zee. Ik heb het idee dat wij dus hetzelfde nastreven.

“Jouw vraag of wij daar de 100% verantwoordelijkheid voor hebben vind ik een lastige, bijna filosofisch. Je kunt er heel lang over debatteren of Coca-Cola, of andere bedrijven die plastic verpakkingen maken, tot achter de komma verantwoordelijk zijn voor het gedrag van mensen die na het drinken van een drankje de verpakking in de natuur gooien. Ik denk dat dat gesprek uiteindelijk niet zo zinnig is. Wij ervaren een 100% inspanningsverplichting om met een plan te komen om uiteindelijk ook de laatste persoon te overtuigen dat je de verpakking niet in de natuur moet gooien."


Merijn Tinga:
"En zien jullie statiegeld daarin als één van de middelen?"

Jaap Wassink:
"Statiegeld is één van de scenario’s die we bekijken en afwegen tegenover andere methodes. Statiegeld is een impactvol middel, voor de hele industrie. We moeten goed met elkaar kijken wat de juiste methode is om zwerfafval, wat meer is dan alleen flessen van Coca-Cola, tegen te gaan."

Merijn Ting:
"Bij deze bied ik samen met de deurwaarder Coca-Cola het bewustzijns exploot aan, om jullie er bewust van te maken wat de gevaren en gevolgen zijn van plastic afval in zee."

Jaap Wassink:
"Dankjewel. Wees er asjeblieft van verzekerd dat wij heel erg bewust zijn van het feit dat er een probleem is, en dat wij daar als industrie mede verantwoordelijk voor zijn om tot een oplossing te komen. En dat doen we graag op de allerbeste manier."