We geloven in het belang van duidelijke en zinvolle informatie op de voorkant van onze verpakkingen, die kan helpen bij het maken van gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes. Daarom wijzigen we in Nederland de labels van onze Coca-Cola producten om het kleurgecodeerde etiketteringssysteem te testen.

Het is je misschien al opgevallen dat een aantal Coca-Cola producten andere etiketten heeft dan je gewend bent. De cijfers op onze labels bevatten nu namelijk ook kleuren, bedoeld om de informatie op onze etiketten nog duidelijker te maken.

Gekleurde labels op Coca-Cola producten

Sinds 2014 gebruiken Groot-Brittannië en Ierland het ‘verkeerslichtsysteem’ dat identiek is aan het kleurgecodeerde etiketteringssysteem. Volgens de Obesitasupdate 2017 van de OESO neemt het aantal mensen dat een gezondere optie kiest door verkeerslichtsystemen met 18% toe, en vermindert de calorieopname met 4%. In het verkeerslichtsysteem worden alle voedingswaarden per 100 ml weergegeven in ofwel rood, oranje of groen. Op deze manier helpt het etiket mensen dranken te kiezen die bij hen passen.

Learning by doing

De eerste resultaten van onderzoeken en de ervaring in andere landen gaven ons genoeg reden om aan de slag te gaan met dit ‘reallife-traject’. We bekijken of het kleurgecodeerde etiketteringssysteem een positieve bijdrage kan leveren aan de keuzes die Nederlandse consumenten maken bij de aankoop van onze producten. We gebruiken voor deze test onze producten van het merk Coca-Cola. De resultaten van het onderzoek maken we openbaar zodat de EU dit kan meenemen in hun onderzoek dat verschillende etiketteringssystemen in Europa beoordeelt.

Meer keuze, minder suiker

Wij willen dat tegen 2025 de helft van ons verkoopvolume uit laagcalorische en calorievrije dranken komt. Dit is een van de ambities uit ons duurzaamheidsplan This is Forward. We onderschrijven de voedingsrichtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie dat niet meer dan 10% van de dagelijkse calorie-inname uit toegevoegde suikers zou moeten bestaan. Duidelijke en eenvoudige informatie op onze verpakkingen, zodat mensen direct zien of en zo ja hoeveel suiker zij consumeren, levert hier een bijdrage aan. Daarnaast bieden we een breed scala aan suikervrije producten aan en verlagen we de suiker in bestaande formules.

Natuurlijk zijn we benieuwd naar jouw mening, dus kijk uit naar de labels en laat ons weten of het jou helpt in het maken van bewuste keuzes. Wij zijn bereikbaar via social media of onze consumentenservice.