Wist je dat 60% van de Europese rivieren niet gezond zijn? Of dat de rivieren en zoetwatergebieden van de wereld sinds de jaren zeventig 83% van hun biodiversiteit hebben verloren? Terwijl we World Rivers Day vieren, praten we met Eva Hernández, coördinator van WWF's Living European Rivers Initiative en Therese Noorlander, Sustainability Director Europe voor Coca-Cola, over het belang van de bescherming van Europa's bedreigde rivieren.


Hoe groot is het probleem van bedreigde riviersystemen en zoet water in Europa?

Eva: We weten dat 60% van de rivieren in Europa niet gezond zijn. Sommigen zullen zeggen, "dus 40% is in orde, dat is dus niet zo erg", maar wat als 60% van je lichaam is beschadigd of 60% van je huis is vernietigd? Een duidelijk signaal van de schade aan rivieren en wetlands van de wereld is dat ze sinds de jaren zeventig 83% van hun biodiversiteit hebben verloren. De gezondheid van deze zoetwater habitats beïnvloedt ons water, voedsel, energie en ons vermogen om ons aan te passen aan klimaatverandering - het is daarom een serieus onderwerp. Het goede nieuws is dat we weten hoe we dingen kunnen verbeteren. We moeten onze inspanningen vergroten, meer mensen bereiken en meer bedrijven, autoriteiten en burgers inzetten voor het herstel van rivieren en de natuur in het algemeen. Uiteindelijk gaat dit over de zorg van ons ‘huis’.

Therese: ik ben nog steeds verbaasd over het feit dat slechts 3% van het water in de wereld zoet water is. Dat is het water dat we gebruiken om te drinken, gewassen te verbouwen en op allerlei wijze in ons leven te gebruiken. En toch is in Europa, zoals Eva zei, 60% van de rivieren - de bron van zoveel zoet water - niet ok. Je vraagt ​​je misschien af ​​"Waarom is dit belangrijk voor Coca-Cola?” Logisch, want water is ons belangrijkste ingrediënt. Het is de pijler van ons bedrijf en voor de gemeenschappen waarin we actief zijn. Zonder water stopt alles. Logisch dat we ons er druk over maken.”

Er zijn vast mensen die misschien denken dat Coca-Cola en WWF ongewone partners zijn. Wat is het geheim van jullie samenwerking?

Eva: het geheim is dat onze samenwerking verder gaat dan alleen de financiering: het gaat om een ​​strategische langetermijnvisie om samen echt een verschil te maken ten behoeve van mens, natuur en bedrijfsleven. Wat WWF wil is veranderen hoe de wereld werkt. Wij willen de status quo aanpassen. Als we in staat zijn om een ​​bedrijf als Coca-Cola het belang in te laten zien van gezonde rivieren en de voordelen van het herstellen van de zoetwater gebieden (wetlands), dan kunnen we samen weer andere bedrijven overtuigen. Dit is vooral belangrijk bij Coca-Cola, omdat zij vaak als referentie worden genomen bij veel kwesties, en waarom dan niet als duurzame waterbeheerder. Als zij water als punt op de agenda hebben, dan zullen anderen zeker volgen.

Therese: water is nodig om onze ingrediënten te laten groeien. Het wordt gebruikt bij de productie en is dus essentieel voor onze producten. Maar er is een dubbele motivatie: voldoende, schoon zoet water is ook van vitaal belang voor onze consumenten en de gemeenschappen waarin ze leven. We kunnen onze ambitieuze waterdoelen niet alleen bereiken, dus moeten we samenwerken met deskundige partners. WWF is een perfecte match omdat ze niet alleen kennis hebben maar ook een uitgebreid netwerk. En zich daarnaast actief inzetten om projecten voor elkaar te krijgen. We werken verder graag samen met organisaties zoals WWF omdat zij ons kunnen helpen onze doelen te bereiken en ons kunnen adviseren bij het ontwikkelen van duurzame programma's die kunnen helpen een verschil te maken.

Wat heeft jullie samenwerking voor beide partners opgeleverd?

Eva: in de loop van de jaren is er veel veranderd. In de afgelopen tijd hebben we Coca-Cola geholpen om haar duurzaam waterbeheer verder te ontwikkelen. Toen we begonnen, lag de focus uitsluitend op Coca-Cola en het waterbeheer tijdens de productie van haar producten. Later groeide onze samenwerking uit tot de hele supply chain, van het water in de fles tot het water dat werd gebruikt om de ingrediënten te maken. Nu is Coca-Cola overgegaan op het concept van ‘natuurlijk kapitaal’ en meet het de bredere impact van zijn acties op de natuur. Het blijft een continu proces naar een meer holistische benadering van alle bedrijfsactiviteiten. Dat is het verschil tussen alleen maar geld geven en duurzaamheid echt toepassen in het bedrijf.

Therese: de eerste keer dat ik een van onze projecten voor wateraanvulling bezocht, in Kroatië, zag alles om me heen er prachtig uit. Maar het WWF-team zei nee, de rivier moest worden hersteld. Ik had geen idee waarom, dus vroeg ik hen om het in Jip en Janneke taal uit te leggen. Maak het simpel. Als het gaat om zoet water en de samenhang met biodiversiteit en klimaatverandering, is het super belangrijk dat we het ook echt begrijpen. We hebben experts zoals WWF nodig om het helder uit te leggen. Ik denk dat we WWF op onze beurt weer hebben geholpen bij de manier waarop ze communiceren. Door het werk dat ze doen en de betekenis ervan op eenvoudige wijze uit te leggen, hierdoor meer mensen te betrekken door hun boodschap toegankelijker te maken.

Eva: Ja, dit is waar. Coca-Cola is een spreekbuis voor ons vanwege zijn professionele marketing, het weet wat mensen willen en kan ons helpen meer te bereiken dan wat we alleen kunnen. Coca-Cola kan ons ook helpen onze boodschap te versimpelen en aan te passen voor maximale impact. Ik vind het een mooie symbiose en World Rivers Day is een perfecte gelegenheid om veel mensen te bereiken.

Bereiken jullie de doelen waarop jullie hadden gehoopt?

Therese: onze rivierprojecten met WWF hebben een grote rol gespeeld om ons te helpen onze doelstellingen voor het aanvullen van water te bereiken - we hebben enorme hoeveelheden zoet water teruggegeven aan de natuur. Maar het belangrijkste voor mij is dat we lokale gemeenschappen hebben kunnen meenemen in ons verhaal - over het algemeen ondersteunen mensen de veranderingen en begrijpen ze waarom ze nodig zijn. Deze gemeenschappen kunnen het voordeel ook echt zien en voelen en dat is waar het om gaat.

Eva: ja, naast de hoeveelheid water die we hebben hersteld of de rivieren en watergebieden die we hebben hersteld, is een groot deel van de vooruitgang die we samen hebben geboekt, het helpen van mensen om op een andere manier te werken. Bijvoorbeeld door de landbouw te veranderen of het land te verbeteren. Mensen zijn vaak bang voor verandering, dus het is vaak de uitdaging om mensen mee te krijgen. Dat geldt ook voor lokale bedrijven en gemeenten. Voor al onze projecten met Coca-Cola was de impact vergelijkbaar in termen van veranderende perspectieven en het aanmoedigen van mensen om meer open te staan ​​voor nieuwe ideeën. Dit is wat we willen vermenigvuldigen in Europa en de wereld.

Als jullie vooruit kijken, denken jullie dat de focus van jullie werk mogelijk veranderd?

Eva: de focus van ons partnerschap evolueert voortdurend. Aanpassing van klimaatverandering wordt nu logischerwijs steeds belangrijker nu de wereld zich bewust wordt van de noodzaak zich aan te passen aan de gevolgen van een opwarmende wereld. Maar het belangrijkste is dat we moeten blijven innoveren en tegelijkertijd moeten we de succesvolle ideeën opschalen. Als we het biodiversiteitsverlies willen terugdraaien en de lage waterkwaliteit en waterschaarste in Europese rivieren willen aanpakken, moeten we ambitieuzer zijn en op grotere schaal resultaten boeken.

Therese: Coca-Cola en WWF doen nog steeds geweldige projecten, maar ik denk dat we absoluut moeten proberen meer mensen, bedrijven en belanghebbenden te betrekken. We weten hoe je zoet water kunt herstellen en wie hiervan kan profiteren. Maar om dit op grotere schaal te doen, hebben we meer spelers nodig om mee te doen. Als bedrijf hebben we de mogelijkheid om onze consumenten, werknemers, klanten, zakelijke partners en zelfs vergelijkbare bedrijven te betrekken. We kunnen trots zijn op wat we hebben gedaan, ernaar streven om meer te doen en anderen uitdagen om te volgen.

Staan jullie voor een uitdaging om water onder de aandacht te houden, naast alle andere milieuproblemen?

Eva: we moeten zoet water absoluut een duwtje geven. We horen veel over klimaatverandering, maar we moeten mensen eraan herinneren dat gezonde rivieren en zoetwaterecosystemen essentieel zijn om ons te helpen ons aan te passen aan klimaatverandering. Rivieren zijn de pompende harten van onze landschappen, ze laten water, energie, voedingsstoffen en sedimenten bewegen en dragen op ontelbare manieren bij aan onze kwaliteit van leven. Het is belangrijk dat we dit nooit vergeten en moeten er hard voor werken om het probleem van water in de media en de politieke agenda aan de orde te stellen - het is er, maar niet zo hoog als het zou moeten zijn. Bedrijven als Coca-Cola kunnen ervoor zorgen dat dit onderwerp on-topic blijf en de spelers betrekken die samen een verschil kunnen maken.