November stond bij Coca-Cola in het teken van OPEN. Niet alleen bezochten ruim 1.500 consumenten de Coca-Cola fabriek in Dongen, ook hadden we het samen met klanten, experts, partners en opiniemakers over actuele duurzaamheidsthema's zoals suikerreductie, recycling, verpakkingen en diversiteit. In de laatste sessie van OPEN was de ‘next generation’ aan het woord - studenten en jonge medewerkers - en keken we terug op wat we hebben gezien, gehoord en geleerd tijdens OPEN 2019.

Coca-Cola OPEN, de aftermovie

 

Coca-Cola krijgt regelmatig kritische vragen vanuit de maatschappij. Dat vinden we logisch en terecht. Denk daarbij bijvoorbeeld aan suiker in relatie tot gezondheid, en hoe zit het met (plastic) verpakkingen? Maar ook: hoe realiseer je een transparante en inclusieve bedrijfscultuur? OPEN biedt gelegenheid om hierover echt het gesprek aan te gaan met elkaar. Thom Eisenga, student psychologie, woonde alle sessies bij, zonder al te veel kennis vooraf over het bedrijf te hebben. Zijn bevindingen? Coca-Cola doet veel meer aan duurzaamheid dan verwacht. Er worden goede stappen genomen. Maar of dat genoeg is en of deze stappen snel genoeg gaan, daar heeft hij zijn twijfels nog over.

Verantwoordelijkheid

De jonge deelnemers aan tafel gaven aan bezorgd te zijn. Bijvoorbeeld over het klimaat en het tempo waarin veranderingen in duurzaamheid worden aangepakt. Maar te snelle veranderingen en te grote stappen kunnen betekenen dat consumenten afhaken. Thom benadrukt dat de verantwoordelijkheid bij iedereen ligt: bedrijven, consumenten en overheid. Iedereen moet nu zijn of haar bijdrage leveren. Een van de opvallende ideeën die hij hoorde in deze OPEN maand? Haal het water uit de frisdrank en biedt een tablet aan met limonadesmaak, die consumenten zelf kunnen aanvullen met water uit de kraan. Een grote verandering, maar een prachtig voorbeeld. Zo maak je toch winst als bedrijf én je wint bij de consument. Het zou een enorme stap in duurzaamheid kunnen zijn.

Bewustwording van belang van recycling

Aan tafel ging het ook over de zomercampagne van dit jaar ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’, het onderwerp van sessie 6. Op een stevige manier maak je duidelijk waar je voor staat als bedrijf. Dat lef spreekt de tafel aan. De campagne werd in ieder geval goed ontvangen en er werden lessen uit getrokken, zoals dat het belangrijk is om het niet bij een eenmalige campagne te laten. Doorpakken op dit thema is cruciaal om zo impact op de lange termijn te kunnen maken. De bewustwording van plastic afval is groter geworden. Maar hebben we de grote massa ook bereikt met deze recycling campagne? Dat moet nog blijken. Veel mensen zijn in ieder geval anders en positiever naar Coca-Cola gaan kijken. Wel vonden enkele jonge mensen die bij Coca-Cola werken dat het belangrijk is dat we bij Coca-Cola zelf duurzamer gaan werken, in plaats van er campagnes over te maken.

Over diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer waren de meningen verdeeld als het ging om bijvoorbeeld een vrouwenquotum. Het gaat immers om de kwaliteit, en een diverse samenstelling van teams versterkt elkaar tijdens het werk. Daarbij gaat diversiteit op de werkvloer verder dan alleen man/vrouw. De collega’s bij Coca-Cola zijn nog niet divers genoeg, daar zijn zeker nog stappen in te maken. Investeren in diversiteit begint aan de top, een probleem dat aan deze tafel niet wordt opgelost. Maar hierover in gesprek gaan, brengt ons wel dichter bij het creëren van een inclusieve en futureproof organisatie, die ook toekomstige generaties aanspreekt. Niets doen is dus geen optie, het vraagt openheid en leiderschap.

ROBINUTRECHT

Verschil maken van binnenuit

De jonge mensen die bij Coca-Cola werken en aan tafel zaten bij deze slotsessie, vroegen zich tijdens het sollicitatieproces af of ze eigenlijk wel bij Coca-Cola wilden werken. Zet het bedrijf voldoende stappen op de thema’s waar deze generatie kritische vragen over stelt? Tijdens de sessie gaven zij aan, dat het juist een bewuste keuze was om bij een bedrijf als Coca-Cola te gaan werken, om van binnenuit een verschil te kunnen maken. De mate van snelheid waarmee dat gebeurt, is nog steeds een belangrijk topic want er zijn vele partijen, mensen en processen bij betrokken. Zaken kunnen niet van de ene op de andere dag veranderen. Samen moeten we nieuwe stappen maken naar verdere verduurzaming. Zodat we over een paar decennia kunnen zeggen: kijk, hier heb ik aan meegewerkt. Een toekomst waarin we nog steeds de lekkerste dranken maken en succesvol zijn, en tegelijk aan een betere toekomst werken.

Ben Bijnens, Country Director Coca-Cola Nederland, en Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola European Partners Nederland, kijken terug op een geslaagde editie. Jaap: “Het was een hele gave maand voor ons. We hebben met heel veel mensen gesproken op tal van terreinen die ons, en ook de samenleving bezighouden. Want veel van onze uitdagingen kunnen we alleen oplossen samen met anderen”. Ben geeft aan blij te zijn met zowel positieve, als kritische geluiden: “Dat gaat ons helpen om de plannen beter te maken”.