Consumentenvoorkeuren en eet- en drinkgewoonten veranderen in de loop der tijd. Waar Coca-Cola ruim 130 jaar geleden begon met één frisdrank, bieden we nu wereldwijd meer dan 500 verschillende dranken aan. Interessant dus om eens te peilen hoe de toekomst van frisdrank eruit zou kunnen zien. Gaan we meer of minder fris drinken?

Hoe blijft Coca-Cola relevant met het portfolio in Nederland de komende jaren? Wat zijn de trends in de markt en hoe ziet de toekomst van het drankenschap eruit? We gingen in gesprek met onder anderen een food historicus, gezondheidsblogger, trendwatcher en de directeur van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Water en Sappen.

Met een reis langs het eetgedrag en consumptiepatronen uit het verleden, startte de sessie. In de prehistorie dronken we weinig, water bleef eeuwenlang vies en ziekmakend en bier was heel gangbaar - voor alle leeftijden. In de achttiende eeuw werd er door de elite al limonade gedronken, een eeuw later kon de gewone mensch er ook van genieten. Frisdrank ligt in het verlengde van koffie en thee: koffiepauzes zijn een verworvenheid en nemen ze niet meer van ons af. Met frisdrank is dat net zo. Het is niet meer weg te denken. Een flesje fris drinken tijdens het werk is geaccepteerd; een biertje achter je bureau is dat niet.

Botanische drankjes  

Heel wat trends die op dit moment spelen in eten en drinken passeerden de revue. Vega en vegan bijvoorbeeld, omdat steeds meer mensen minder vlees en zuivel nuttigen. Deels voor hun gezondheid, maar ook vanwege dierenwelzijn. Een voorbeeld drankje dat daarbij hoort is kurkuma latte, op basis van amandelmelk. De enorme rijkheid aan groenten en kruiden gaat een steeds grotere rol spelen. Ook Coca-Cola is bezig dit terrein te verkennen. Botanicals zijn in India en Japan al heel algemeen, in Europa komt het nog weinig voor.

Tegenwoordig moet eten en drinken een beleving zijn. Een opvallend restaurant, foodfestivals, reizen naar food hotspots of eten dat op bijzondere wijze gepresenteerd wordt. Natuurlijk wordt dit alles gedeeld op Instagram. Ook gebeurt alles steeds digitaler: online bestellen, maaltijdbezorgers en online abonnementen op koffie. In China is het mogelijk cappuccino online te bestellen als je zelf geen koffie-apparaat hebt. In 20 minuten is de dampende beker bij je thuis. De technologische mogelijkheden gaan razendsnel.


 

Duurzaamheid is mainstream

Een belangrijke trend die zeker in de gaten gehouden wordt, is de biologische en duurzame. Eten en drinken moeten lokaler, de foodwaste omlaag en de plastic soup moet verdwijnen. Consumenten vragen hier ook om. Als je hier als bedrijf op inspeelt, bied je ook echt iets. Zo is er in Oostenrijk Microdrink: een doosje met een stuk of veertig blokjes, kleiner dan een suikerklontje, die je in een glas water doet en voilà: je hebt een glas frisdrank. Minder plastic verpakkingen en flink wat CO2-reductie, dat is een model waar het naartoe gaat. Duurzaamheid is enorm mainstream aan het worden en dus is het logisch dat grote bedrijven hier wat mee doen: wat doen we met onze verpakkingen, wat wordt onze volgende stap.

Minder zoet

Een op de twee Coca-Cola drankjes die nu verkocht worden, is suikervrij en dat gaan er alleen maar meer worden. Smaak staat nog steeds op 1 als het gaat om wat het belangrijkste is bij frisdrank. Maar gezondheid is ook een hele belangrijke pijler. Veel mensen geloven niet dat in Coca-Cola zero sugar 0% suiker zit. De verwachting is dat frisdrank door het gebruik van zoetstoffen steeds minder suiker zal gaan bevatten. Zoals Fanta, daar zit nu minder suiker in en Sprite is zelfs suikervrij geworden. Daarnaast wordt het smaakprofiel van drankjes ook steeds minder zoet, met minder suiker maar zonder toevoegingen van zoetstoffen zoals Honest.

Kortom: drinken we over tien jaar nog frisdrank? Ja, zeiden alle sprekers aan tafel zonder enige twijfel. Maar wel met de nodige kanttekeningen. Het wordt wel minder of anders dan nu. Er komt meer keuze, meer varianten (niet alleen zoete smaken, ook bittere en hartige) en ook de verpakkingen gaan veranderen. Het zou zelfs kunnen dat er een manier komt om frisdrank te drinken, zonder dat we daarvoor naar de winkel moeten om flessen fris te kopen. Dan is het verpakkings vraagstuk ook voor een groot deel opgelost.

Weten wat er nog meer besproken is tijdens OPEN? Lees het verslag van de overige sessies hier, bijvoorbeeld Purpose marketing is praten maar vooral ook doen.