Bedrijven die vrijwilligerswerk doen: werk met een hoofddoel

Social sustainability, een betrekkelijk nieuwe term voor veel bedrijven. Maatschappelijke betrokkenheid wordt steeds belangrijker, maar blijkt in sommige bedrijven ook te zorgen voor een interne worsteling. Vandaar dat de impact van corporate volunteering onderwerp van gesprek was tijdens Coca-Cola OPEN.

Plastic vissen in Amsterdam of sollicitatietraining geven bij JINC. Twee voorbeelden van vrijwilligerswerk, uitgevoerd door medewerkers van Coca-Cola in Nederland. Iedere Coca-Cola collega wordt gestimuleerd om twee dagen per jaar vrijwilligerswerk onder werktijd te doen. Dat betekent 750 keer twee dagen inzet, omgerekend zijn dat in één jaar bijna zeven fulltime medewerkers! Hartstikke mooi, maar hoe kunnen we hier de meest effectieve invulling aan geven? Dat was het centrale thema tijdens deze bijeenkomst.

Na een presentatie van Lonneke Roza (assistant professor aan Rotterdam School of
Management en expert op het gebied van werknemersvrijwilligerswerk) over de kracht en kwetsbaarheden van vrijwilligerswerk en een uiteenzetting van Therese Noorlander, Sustainability Director Europe bij The Coca-Cola Company over The Coca-Cola Company Foundation, gingen we de dialoog aan met vertegenwoordigers van bedrijven, goede doelen, experts en ervaringsdeskundigen. Wat blijkt: veel bedrijven worstelen ermee hoe ze vrijwilligers het beste kunnen inzetten en vormgeven.

Hands of head on

Er is namelijk een ruime keuze in hóe je als bedrijf maatschappelijk betrokken kunt zijn. Geld doneren aan een goed doel is een optie. Maar als bedrijf kun je zoveel meer doen en juist een grote impact maken! Want middelen als expertise, technologie en een (klanten-) netwerk zijn zeer waardevol. Sowieso zit niet ieder goed doel te wachten op een financiële gift; sommige willen juist helpende handjes.

Vrijwilligerswerk kan ook beide kanten opwerken. Je krijgt er energie van, het verbreedt de horizon van medewerkers en ze doen ervaringen en skills op, die ze later weer kunnen gebruiken. Bijkomend voordeel is dat collega’s die elkaar niet zo goed kennen, tijdens het opknappen van een bankje op een kinderboerderij tot elkaar kunnen komen. Op werkgebied kan dat ook waardevol zijn voor een bedrijf.

Welk maatschappelijk thema kies je als bedrijf: people of planet?

Bedenk goed waarom je als bedrijf aan vrijwilligerswerk doet, voor je ermee van start gaat. Is het puur om je eigen medewerkers te motiveren, om ze eens een dagje wat anders te laten doen, of vind je het als bedrijf juist belangrijk om expertise te delen? Of wil je een bijdrage leveren aan belangrijke maatschappelijke thema’s? Als bedrijf sta je voor de keuze om medewerkers te laten werken voor een goed doel dat ze persoonlijk inspireert, maar je kunt ook gemeenschappelijke thema’s kiezen die nauw aansluiten bij waar je als organisatie voor staat.

Vrijwillig werken is samenwerken

Vind je het moeilijk te bepalen voor welke maatschappelijke partij je aan de slag wil gaan? Kies er dan voor om vanuit een thema (bijvoorbeeld zwerfafval, of jongeren) een paar organisaties te selecteren. En er zijn altijd medewerkers die zich liever een dag inzetten voor een goed doel in hun eigen buurt of voor iets dat hun persoonlijke interesse heeft. Daardoor is de sociale impact van een dagje ‘goed doen’ op die mensen zelf veel groter. Na een dag zwerfafval prikken, ga je een stuk bewuster om met afval en de natuur dan na een dagje schilderen in een buurthuis. Tijdens de sessie werd geopperd om de twee dagen vrijwilligerswerk bij Coca-Cola te splitsen in een dag werken bij een goed doel gekozen vanuit het bedrijf, en een dag iets doen voor een organisatie waar de passie van de medewerker ligt.

Een dagje vrijwilligerswerk ergens doen, kost behoorlijk wat georganiseer van beide kanten. Simpel gezegd: opbellen en zeggen dat je volgende week met 200 mensen komt helpen, zet de maatschappelijke organisatie behoorlijk voor het blok. Belangrijk is dat de goede doelen of vaste partners duidelijk aangeven waar hun behoeften liggen, en met welke aanpak zij het meest geholpen zijn. Beschouw ze als een klant en kijk samen naar de opdracht. Ook kiezen veel organisaties voor een partner waar langere tijd mee opgetrokken kan worden, zodat er structureel vrijwilligers meewerken. De belangrijkste tip die een paar keer terugkwam tijdens de sessie: houd altijd in de gaten wat het hoofddoel is om aan vrijwilligerswerk te gaan doen als bedrijf en voor wie je het doet.

Weten wat er nog meer besproken is tijdens OPEN? Lees het verslag van de sessie Partnerships in duurzaamheid.