Veel positieve geluiden klonken er tijdens de tweede sessie van Coca-Cola OPEN. Het is een van de belangrijkste en meest actuele thema’s voor Coca-Cola op dit moment: verpakkingen. Coca-Cola brengt al meer dan 90 jaar zijn drankjes aan de man in Nederland. De laatste jaren zetten we continue stappen in het verduurzamen van onze verpakkingen. Wist je bijvoorbeeld dat het gewicht van een 1,5 liter PET-fles de afgelopen jaren met 13 gram is afgenomen?

Nieuwe sorteersystemen, verschillende manieren van afval inzamelen, meer samenwerking tussen partijen, meer bewustwording bij de consument en betere methodes om plastic te recyclen. Op 3 oktober presenteerde Coca-Cola aangescherpte ambities, met als ‘icoon’ een PET-fles deels gemaakt van gerecycled plastic uit oceanen.

Deze nieuwe ambities vormden de basis voor dit tweede rondetafelgesprek, in de serie dialogen die we OPEN hebben genoemd. De hele maand november kunnen consumenten een kijkje nemen in de fabriek in Dongen en wordt er met klanten, experts, consumenten, journalisten, studenten en opiniemakers gesproken over duurzaamheid. Aan tafel passeerden verschillende technische onderwerpen de revue: de totale milieu-impact van een flesje, het uit elkaar halen van moleculen uit plastic flesjes, maar ook praktische zaken zoals dopjes die nu nog los zijn van de flesjes en de vormgeving van flesjes.

Millennials

Aan tafel zaten ook twee studentes van de Universiteit Twente. Shannon Smit en Mirka Buist studeren Industrial Design Engineering en schreven een onderzoeksartikel over hoe de millennial denkt over drankverpakkingen. In twintig jaar tijd zal het grootste deel van de koopkracht liggen bij de millennials, daarom is belangrijk om te weten hoe zij denken en redeneren. Een aantal speerpunten uit hun studie: het transport van water kan volgens millennials voorkomen worden, ze willen weten wat ze kopen en gestuurd worden in hun keuzes. Bovendien vinden zij transparantie in het duurzaamheidsproces en het verhaal belangrijker dan het product.

Een andere gast was Dirk Groot, bekend als de ‘zwerfinator’. Al jaren verzamelt hij data over zwerfvuil. Inmiddels is hij een expert en analyseert hij zijn vondsten. Zo weet hij te vertellen dat 40 procent van het gewicht van het zwerfvuil drankverpakkingen zijn. Daaronder bevinden zich veel blikjes en flesjes Coca-Cola. Hij is dan ook kritisch op de positieve geluiden van vandaag: ‘Dat iets recyclebaar is, betekent niet dat het niet op straat belandt.’ Dirk Groot is voorstander van statiegeld, ook op de kleinere flesjes en blikjes. In het voorjaar van 2020 neemt de overheid hierover een beslissing. Bij dit besluit zijn veel partijen betrokken, waaronder drankproducenten en supermarkten.

Blikjes krijgen kartonnen verpakking

Tijdens de sessie over het verduurzamen van verpakking werd nog een heuse primeur gegeven: de introductie van de KeelClip™ werd aangekondigd, een nieuwe minimalistische kartonnen verpakking voor multipacks blikjes. Hiermee wordt jaarlijks 350.000 kg nieuw plastic in Nederland bespaard, een bericht waar zwerfvuilexpert Groot blij van werd. Coca-Cola investeert ruim 14 miljoen euro in een nieuwe bliklijn en verpakkingsmachine in de fabriek in Dongen. De KeelClip™ verpakking komt in het voorjaar van 2020 op de Nederlandse markt. Coca-Cola is daarmee de eerste frisdrankenproducent ter wereld. Tevens werd bekend gemaakt dat alle PET-flessen van Fuze Tea in het eerste kwartaal van 2020 worden gemaakt van 100% gerecycled plastic (rPET)1. Dit levert een besparing op van ruim een half miljoen kilo nieuw plastic en er vindt 40% minder CO2-uitstoot plaats.

*muv dop en etiketten

 

Bekijk het videoverslag hier: