Ook dit jaar staat de maand november bij Coca-Cola in Nederland in het teken van de dialoogreeks OPEN. De komende twee weken gaan we met verschillende partijen in gesprek over thema’s met betrekking tot duurzaamheid. Coca-Cola directeuren Jaap Wassink (Coca-Cola European Partners Nederland) en Ben Bijnens (Coca-Cola Nederland) trapten maandag 12 november de OPEN-maand af in een mooie loft in Rotterdam.

Tijdens de sessies gaan we in gesprek met onder andere journalisten, klanten, beleidsmakers, social influencers en studenten. Zo bespreken we thema’s als suiker en zoetstoffen met veel aandacht voor product-ontwikkelingen en innovaties. Maar we gaan ook het gesprek aan over beeldvorming rondom het thema diversiteit en inclusie. Tijdens deze sessies gaan we in op waar wij staan ten opzichte van onze ambities en initiatieven, maar we zijn natuurlijk ook benieuwd wat alle aanwezigen bezighoudt rondom de thema’s die wij bespreken.

Waar staan we nu?

Vorig jaar presenteerden wij ons nieuwe duurzaamheidsplan ‘This is Forward’ met concrete doelstellingen ten aanzien van verpakkingen en zwerfafval, onze dranken en de rol van Coca-Cola als onderdeel van de maatschappij. Zo hebben we in een jaar tijd al mooie stappen gezet op een aantal doelen:

·         In 2018 hebben we in Nederland 15 nieuwe introducties op de markt gebracht, allemaal laagcalorisch of calorievrij. Daarmee zijn we goed op weg om minder calorieën te verkopen en meer keuze te bieden.

·         Door onze nieuwe introducties brengen wij minder suiker op de markt ten opzichte van andere jaren. In 2018 verkopen we op jaarbasis 8,5 miljoen kilo minder suiker dan in 2012. Door ieder jaar als bedrijf suiker te reduceren, hebben we de afgelopen 7 jaar in totaal 88 miljoen kilo minder suiker gebruikt in onze dranken.

·         In 2017 was 43% van de PET die we gebruikten in onze flessen van gerecycled materiaal (rPET). In Nederland doen we er alles aan om tegen het einde van 2019 50% rPET in al onze PET-flessen te hebben.

50% gerecycled plastic

De grootste vooruitgang werd maandagavond met trots gepresenteerd door Jaap Wassink (directeur Coca-Cola European Partners NL) en Ben Bijnens (directeur Coca-Cola Nederland). We zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat elke fles van Coca-Cola in Nederland volgend jaar voor 50 procent uit gerecycled plastic bestaat. Ons doel om dit percentage in 2025 te realiseren willen we dus 6 jaar eerder behalen. En daarmee zetten we een nieuwe standaard, want op dit moment is het gemiddelde in de frisdrankenindustrie ongeveer 20 tot 25 procent gerecycled plastic per fles, waar Coca-Cola in Nederland momenteel op 40% zit.

In de maand november plaatsen we op onze website en social media kanalen (Twitter en LinkedIn) alles over OPEN en de verschillende stakeholderssessies. Voor de reeds geplande OPEN sessies kunnen we helaas vanwege beperkte capaciteit geen aanmeldingen meer in ontvangst nemen. Natuurlijk gaan we ook graag met jou in gesprek. Heb je vragen over het bedrijf, duurzaamheid of onze producten? Coca-Cola Nederland staat altijd klaar om die te beantwoorden via social media, het contactformulier of e-mail.