Coca-Cola European Partners (CCEP) en de Rotterdam School of Managment (RSM) sloegen de handen ineen en daagden 200 studenten uit om een oplossing te vinden voor een businessvraagstuk uit de praktijk. In veertig teams gingen de studenten aan de slag met de vraag hoe Coca-Cola groei kan realiseren door middel van data science.

Walter Jongenotter, senior manager Customer Contact Strategy bij Coca-Cola European Partners: “RSM benaderde mij om mee te werken aan de Business Challenge voor de studenten van de masteropleiding Strategic Managment. Dat zagen wij wel zitten! De keuze voor een bedrijfsvraagstuk was dan ook snel gemaakt. Data science is momenteel een hot topic, we zoeken naar manieren hoe we onze data kunnen gebruiken om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wens van onze klant en we staan open voor nieuwe inzichten en oplossingen voor dit vraagstuk. Tegelijkertijd is de Business Challenge een leuke manier om de studenten kennis te laten maken met ons bedrijf.”

Win-winsituatie

Dr. Mirko Benischke, assistent-professor Global Strategy aan de Rotterdam School of Management en initiator van de Business Challenge onderstreept deze win-winsituatie: “Door voor een echt bedrijf te werken, ervaren de studenten aan den lijve hoe beslissingen worden genomen en hoe ze theoretische kennis kunnen toepassen in de praktijk. Voor de bedrijven zijn studenten een bron van de laatste wetenschappelijke inzichten, én hun toekomstige werknemers. Daarom hebben we de Business Challenge ontwikkeld: studenten kunnen waardevolle praktijkervaring opdoen en de bedrijven kunnen leren van onze studenten.”

Data science

business-challenge-coca-cola.png
Walter Jongenotter - Coca-Cola European Partners Nederland

In veertig teams ontwikkelden de studenten een oplossing en advies voor het data science vraagstuk. Om de studenten van de juiste achtergrondinformatie te voorzien kwam onder andere Merwin de Jongh, CTO en oprichter van data advies bureau Building Blocks college geven. Merwin: “Datascience is als vakgebied nog zo jong dat er bijna geen mensen zijn met meer dan tien jaar werkervaring op dit gebied. Dat betekent ook dat het onderwerp bij veel organisaties nog op de kaart gezet moet worden. Ik heb uitgelegd wat je kunt met data science, hoe je een strategie ontwikkelt en wat er komt kijken bij de implementatie.”

Spannend

Drie teams werden uiteindelijk geselecteerd om hun oplossing te presenteren aan het MT van Coca-Cola European Partners. Een van deze studenten was de 21-jarige Bogdan Kolos. Hij vertelde over zijn ervaring: “Het was een grote eer om als een van de drie teams onze oplossing te presenteren. Het stimuleerde mij enorm om het allerbeste uit mijzelf te halen. Het was natuurlijk ook heel spannend om voor het MT te staan, maar omdat er vragen werden gesteld over onze aanpak gaf mij dat het gevoel dat ons idee gewaardeerd werd. We hebben het vraagstuk van Coca-Cola benaderd vanuit de kennis die we hebben opgedaan tijdens onze opleiding. Dit was hét moment om deze kennis in praktijk te brengen.”  

Knappe koppen

En hoe kijkt Walter terug op de Business Challenge? Daarover vertelt hij enthousiast: “Ons doel was om een flink aantal knappe koppen mee te laten kijken naar een echt businessvraagstuk. We hoopten natuurlijk op frisse ideeën en die hebben we gekregen. We zijn ook bevestigd dat we op de goede weg zaten met een aantal plannen die we zelf aan het ontwikkelen zijn. En last but not least, het onderwerp data science heeft meer bekendheid gekregen binnen ons bedrijf, dat is belangrijk voor het verder ontwikkelen van onze data science strategie.”