Olympic Moves, de grootste schoolsportcompetitie van Nederland, bestaat 15 jaar. Coca-Cola, ooit een van de initiatiefnemers, is nog steeds nauw betrokken. En daarop komt weleens kritiek, onder meer vanuit critici op sociale media. Een gesprek met Geert Slot van NOC*NSF en Therese Noorlander van Coca-Cola over de succesfactoren en dilemma’s.

In de loop der jaren is de schoolsportcompetitie flink in populariteit en omvang gestegen. 100.000 leerlingen van ruim 300 middelbare scholen doen elk schooljaar mee. Dit is vrijwel de helft van alle scholen in Nederland. Olympic Moves is daarmee uitgegroeid tot de grootste scholensportcompetitie van ons land. Geert en Therese vertellen meer over de samenwerking. 

Laten we bij het begin beginnen: wat houdt de samenwerking tussen Coca-Cola Nederland en NOC*NSF in?

Therese: “Olympic Moves, toen het startte nog Mission Olympics, kent een lange lokale geschiedenis. Sinds 2003 werken we via dit partnership in Nederland met elkaar. The Coca-Cola Company is sinds 1928 al verbonden aan het IOC (Internationaal Olympisch Comité). Extra leuk dat in dat jaar de Spelen in Nederland plaatsvonden en wel in het Olympisch Stadion in Amsterdam.”

Geert: “Wat ons samen bindt is dat we de jeugd van Nederland graag het beste gunnen. En dat we ons realiseren dat dit vooral via sport erg goed kan. Want sport is passie, sport verbroedert en sport is gezond. Sport haalt het beste in mensen naar boven, zorgt voor vriendschap en voor respect.”

Geert Slot - NOC*NSF (l) en Therese Noorlander - Coca-Cola Nederland

Wat draagt Coca-Cola bij aan Olympic Moves?

Geert: “Olympic Moves wordt in Nederland georganiseerd door NOC*NSF, de Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) en Coca-Cola. Het doel van Olympic Moves is om jongeren tussen de 12 en 19 jaar binnen de schoolomgeving kennis te laten maken met diverse vormen van sport en het plezier van sporten met elkaar te laten beleven, en zo jongeren aan het sporten te houden. Juist bij deze doelgroep zien we de sportdeelname afnemen. Dat Coca-Cola ons daarbij helpt is voor ons erg belangrijk. Samen kunnen we de deelnemers aan deze schoolsportcompetitie in heel Nederland een geweldige ervaring bezorgen. Een ervaring die bijvoorbeeld nog jaren lang motiverend zal blijken te zijn om te gaan of blijven sporten.”

Therese: “Wij zijn een bedrijf dat mensen, en jongeren in het bijzonder, met onze merkkracht kan bereiken. Wij willen bijdragen aan verbinding en optimisme. Voor Olympic Moves gaat het om samen plezier beleven aan sporten en bewegen. Jezelf ontdekken en ontwikkelen op een positieve manier. Wij zetten onze kennis en expertise hiervoor in. Met financiële middelen, maar ook onze communicatiekracht en onze vrijwilligers die helpen bij de sportwedstrijden.”

Wat vind je van de kritiek op Coca-Cola’s support aan Olympic Moves?

Therese: “Ik snap dat mensen kritisch zijn op hetgeen bedrijven doen als het gaat om betrokkenheid bij maatschappelijke thema’s. Dat is ook goed en houdt iedereen scherp. Dus de vragen of kritiek zien we en nemen we door. Ook om te zien of we er wat mee kunnen. We hebben vaak en veel uitgelegd waarom Coca-Cola als bedrijf betrokken is bij Olympic Moves. En met plezier blijven we dat doen. Er zijn echter ook afzenders die gewoonweg vinden dat wij geen betrokkenheid mogen tonen vanuit Olympic Moves. Die mening mag er zijn, maar staat te ver af van hoe wij onze eigen maatschappelijke rol en ambitie zien. Wij bezorgen de jongeren van Nederland graag onvergetelijke en fijne momenten. Het is prachtig dat dit met deze schoolsportcompetitie zo goed lukt”

Geert: “Het is goed dat bedrijven aangesproken worden op wat zij bijdragen aan een betere wereld. We hebben er alle vertrouwen in dat Coca-Cola samen met NOC*NSF een bijdrage kan leveren aan het stimuleren van een gezondere leefstijl bij jongeren van juist deze leeftijdscategorie. Van het vermogen van Coca-Cola om juist die jeugd aan te spreken maken wij graag gebruik binnen ons partnership.”

Wat levert deze samenwerking Coca-Cola op? Meer verkoop van cola onder jonge kinderen?

Therese: “Dat meer jongeren tussen de 12-19 jaar positief zijn over sporten en bewegen doordat ze er samen plezier aan beleven en mogelijk ook nog iets ontdekken, of ontwikkelen op persoonlijk vlak. Dat kan een sport zijn, maar ook een social skill. Bijvoorbeeld dat je een goede coach bent of juist talent hebt om je team goed te promoten. Nee, het levert ons geen directe verkoop van onze producten op. Het gaat immers niet om de marketing van onze merken, die spelen niet een rol tijdens het 9 maanden durende programma”.

Wat is verder Coca-Cola’s betrokkenheid bij de Olympische Spelen?

Therese: “Wij zijn dus sinds 1928 internationaal corporate partner. Dat is een veelomvattend partnership met zichtbare en minder zichtbare activiteiten tijdens bijvoorbeeld de Spelen of in de lokale markten van Coca-Cola. The Move to the Beat campagne in 2012 was erop gericht om zo veel mogelijk jongeren te inspireren met sport en bewegen en hen expliciet te betrekken bij de Olympische Spelen, toen in Londen.”

Geert: “Extra bijzonder is dat de betrokkenheid van Coca-Cola bij de Olympische Spelen ooit in 1928 in Nederland begon. Ik vind het fantastisch dat een bedrijf zich zo lang en zo trouw aan zo’n belangrijk internationaal sportevenement verbindt."