Heb je je wel eens afgevraagd hoe het is om bij Coca-Cola te werken? Gijs Brons werkte in juni 2016 precies 100 dagen bij ons. We vroegen hem naar zijn ervaringen en wat hij vindt van zijn werk als Brand Manager Fanta & Sprite. Maak kennis met Gijs! 

1. Wie ben je en wat doe je als je niet voor Coca-Cola werkt?

Ik ben Gijs Brons, 29 jaar oud en ik kom oorspronkelijk uit Voorschoten. Daar wonen mijn ouders nog steeds. Ik heb rechten gestudeerd in Utrecht en heb daar ook tijdens mijn studie gewoond. Vooruit, ik heb ook een jaar in Rotterdam gestudeerd, maar dat was geen doorslaand succes. En ik heb een half jaar in Oslo gestudeerd. Tussen mijn bachelor en master International Law heb ik een fulltime bestuursjaar bij AIESEC Utrecht gedaan. Ik woon nu sinds 4 jaar in Amsterdam, samen met drie vrienden. Mijn vriendin Margriet woont in Leiderdorp en is psycholoog. Als ik niet bij Coca-Cola ben, dan ga ik graag hockeyen. Ik heb 10 jaar in het eerste elftal gespeeld, maar ben dit seizoen naar het tweede gegaan. Hockey is belangrijk voor me en niet in de laatste plaats vanwege de gezelligheid. Verder houd ik erg van lekker eten en drinken. Ik probeer ook nog een paar keer per week te zwemmen.

2. Wat was vroeger je droombaan, toen je nog een kind was?

Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties. Dat vind ik nog steeds een fantastische baan. Ik ambieer een mooie carrière bij Coca-Cola om misschien ooit nog eens de overstap te maken naar de politiek. Vorig jaar heb ik een introductie gehad in de Amsterdamse politiek en dat vond ik enorm gaaf.

3. Hoe was je eerste dag bij Coca-Cola en hoe zie je werkdag er nu uit?

Heel warm. Mijn collega’s zijn ontzettend enthousiast, aardig en geïnteresseerd. Ik kreeg op mijn eerste werkdag veel informatie over zowel Fanta als Sprite om mijzelf in te lezen. Nu ziet mijn werkdag er heel divers uit. Afhankelijk van mijn wekker en het verkeer ben ik tussen 8 en 9 uur ’s ochtends op kantoor. De dag start eigenlijk altijd met een korte evaluatie van het weekend of de avond ervoor met ‘roomie’ Margreet. Zij onder het genot van een kop groene thee en ik drink een espresso. Het e-mailverkeer kent hoogtijdagen bij Coca-Cola, dus meestal ga ik eerst daar doorheen.

Gijs Brons, Brand Manager Fanta & Sprite bij Coca-Cola in Nederland
Gijs Brons, Brand Manager Fanta & Sprite bij Coca-Cola in Nederland.

Dan heb ik elke dag wel een aantal meetings staan met collega’s, over zowel Fanta als Sprite. Ik heb als Brand Manager ook een commerciele taak. Dat betekent dat het niet alleen draait om de volumes, maar ook om de winstgevendheid en de creatie van passende communicatie. Als marketeer ben ik er verantwoordelijk voor dat de consument de producten van Fanta en Sprite kent en dat zij er op een verantwoorde wijze van (gaan) houden. We verrassen hen ook met productinnovaties, zoals Fanta Limited Edition en Sprite Munt dat pas gelanceerd is. We bereiken de consument via reclamecampagnes op radio en tv, via buitenreclame en online. Daarvoor heb ik ook vaak dagelijks contact met de communicatiebureaus waarmee we samenwerken.

4. Wat vind je het leukste aan werken bij Coca-Cola?

Het contact met mijn collega’s en het 'win-element’: ik wil natuurlijk zoveel mogelijk afnames vam Fanta en Sprite! Meestal krijgen we de volumes, dus hoeveel liter frisdrank er verkocht is, op zondagavond laat. Die check ik altijd nog net even voor het slapen gaan.

5. En tot slot, wat is je favoriete Coca-Cola product?

Het is eigenlijk wel mooi dat ik altijd een Fanta-drinker ben geweest. Kortom: Fanta Orange is mijn favoriet. Daarnaast hebben mijn collega’s net Chaudfontaine Fusion op de markt gebracht. Dat vind ik ook een aanrader!