Dit was geen typische Coca-Cola campagne die je die van ons gewend bent, want er werd op een opvallende manier aan iedereen gevraagd om verantwoord om te gaan met onze waardevolle verpakkingen. In ruil daarvoor maakte men vanaf eind juni kans op duurzame prijzen wanneer men aangaf ons te willen helpen door verpakkingen op de juiste manier weg te gooien.
______________
Update 2020 – SBI Award
De zomercampagne van Coca-Cola 2019 won de 2e prijs in de Sustainable Brand Index "Initiative of the Year". Dit is een juryprijs ter ere van uitstekende initiatieven in duurzame branding en communicatie.
“Coca-Cola heeft in deze campagne het inzamelen en recyclen van verpakkingen zoveel mogelijk willen stimuleren en zette een volgende stap in het streven om zwerfafval te voorkomen. Samen met organisaties als Nederland Schoon en programma’s als Plastic Heroes, zet het bedrijf zich in om zwerfafval te verminderen en plastic afval gescheiden in te zamelen. De jury prijst de kwetsbaarheid en openheid van Coca-Cola om bewustwording en uiteindelijk gedragsverandering te vergroten rondom recyclen en plastic waarin de gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen de consument, overheid en het bedrijfsleven tot zijn recht komt.”, verklaarde de SBI jury in hun rapport.
_____________
De aftrap
De campagne werd afgetrapt met een levensgroot doek op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt, waarop de slogan ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’ wordt onthuld. En daar bleef het niet bij, want de komende weken zie deze campange terug in verschillende steden, een tv-campagne, online en op onze verpakkingen.
Let’s not waste this Summer
Met de gewaagde uitspraak dat je geen Coca-Cola moet kopen als je ons niet helpt recyclen, werd een duidelijke boodschap afgegeven. De recycling van plastic en het voorkomen van zwerfafval heeft bij ons topprioriteit en daarom zetten we de kracht van het merk Coca-Cola en onze schaalgrootte volop in. Daan Berendsen, Marketing Manager Core brands Coca-Cola Nederland, noemt de campagne zeker voor Coca-Cola-begrippen behoorlijk ‘bold’: “Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort.”
Duurzame prijzen
Deelnemers in de campagne maakten kans om verschillende duurzame prijzen te winnen. Het enige wat ze daarvoor hoefden te doen was een foto van je verpakkingen – plastic fles, blikje of glazen horecafles – te maken en aan te geven dat je ons helpt door je verpakking op de juiste manier weg te gooien. Het systeem herkent automatisch de verpakking en op deze manier kreeg men via de website helpusrecycleandwin.nl gerichte informatie over hoe je het beste jouw verpakking kunt recyclen in jouw gemeente. En alle prijzen die weggegeven zijn waren vanzelfsprekend duurzaam. Denk aan gerecyclede Coca-Cola fietsen, retro-polaroidcamera’s en bioscoopkaarten weg, en de grote klapper was een elektrische Citroën 2CV (eend) in Coca-Cola kleuren.
Duurzaamheidsdoelstellingen
De campagne sluit volledig aan op ons duurzaamheidsplan This is Forward, waarin we verschillende duurzaamheidsambities nader toelichten. Zo is de recycling van verpakkingsmateriaal voor ons van levensbelang en stappen we over naar een portfolio van flessen die worden gemaakt van 100 procent gerecycled plastic 1 , ook wel rPET genoemd. Vanaf oktober 2020 zullen alle kleine flessen gemaakt van 100 procent gerecycled plastic de markt instromen. In 2021 volgen ook de grote flessen.
Daarnaast stimuleren we consumenten op verschillende manieren om ons te helpen onze doelen te bereiken. Zo zetten we naast onze verpakkingen ook attributen in rondom festivalstands. Met de ‘can crushers’ stimuleren we bezoekers hun verpakking op de juiste manier weg te gooien en daar staat een mooie beloning tegenover als er genoeg afval is ingezameld.
1 100% gerecycled plastic voor kleine flessen (≤500 ml) per oktober 2020 en grote flessen in 2021 (excl. dop en etiket), in Nederland geproduceerd.