Vanochtend werd ons via berichtgeving in de media bekend dat Glacéau Smartwater is uitgeroepen tot Gouden Windei 2018 door Foodwatch Nederland. We zijn (nog) niet door de organisatie zelf gecontact, maar we hebben de berichten in de media gelezen en willen daar op reageren.

Wij waarderen het dat Foodwatch kritisch is op consumentenmisleiding en zaken op scherp zet. Uiteraard doen wij aan marketing en promotie van onze producten, maar wij trekken een harde grens tussen aanprijzen van onze producten en misleiding. Transparante en duidelijke communicatie vinden wij uiterst belangrijk en dat staat centraal in alle keuzes die we maken. We hebben nog eens kritisch naar onze uitingen gekeken, maar wij herkennen ons niet in de misleidende communicatie die ons door Foodwatch wordt verweten. Coca-Cola Nederland betreurt de onderscheiding dan ook en vindt het niet terecht. De ingrediëntenlijst en de etikettering van Glacéau Smartwater zijn duidelijk, feitelijk en voldoen aan de Nederlandse levensmiddelenwetgeving. Ook de claims over het water en de ingrediënten zijn in lijn met wet- en regelgeving en onze eigen criteria voor heldere informatie. Er is in het geval van Glacéau Smartwater wat ons betreft dan ook geen sprake van misleiding van de consument.

Volgens Foodwatch is het ‘gewoon water, maar dan duur’. Ook geeft de organisatie aan dat het vindt dat je gewoon water uit de kraan moet drinken. Wat ons betreft schuilt achter deze nominatie met name onbegrip van de organisatie ten opzichte van gebotteld water als product. Het oordeel over het type product lijkt een inhoudelijk onderbouwd standpunt ten opzichte van consumentenmisleiding vanuit Glacéau Smartwater te overschaduwen.