In 2020 wordt hierdoor 9.000 ton minder nieuw plastic gebruikt in West-Europa1.

Coca-Cola in Nederland maakt vandaag bekend dat ze met de merken Chaudfontaine, Honest en GLACÉAU Smartwater overgaat op flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic (rPET). Het doel is om tussen eind 2019 en begin 2020 in heel West-Europa met deze drie merken over te stappen op 100% rPET. Vanaf dat moment zal er elk jaar 9.000 ton nieuw plastic worden bespaard.

In Nederland zal Chaudfontaine vanaf oktober als eerste merk beschikbaar zijn in 100% rPET, de andere twee merken volgen later dit jaar. Dat wil zeggen dat de fles volledig gemaakt is van gerecycled plastic afkomstig uit door de consument gebruikte en ingezamelde (fris)drankflessen. Alleen al met Chaudfontaine zal er hierdoor jaarlijks in Nederland 4.400 ton nieuw plastic worden bespaard. Naast de PET-flessen kijkt Coca-Cola ook naar mogelijkheden om de secundaire verpakkingen verder te verduurzamen, zo zullen vanaf oktober ook de omverpakkingen van de multipacks Chaudfontaine gemaakt zijn van 100% gerecycled plastic.

Minimaal 50% gerecycled plastic in alle PET-flessen

Coca-Cola werkt toe naar de doelstelling om tegen 2025 minimaal de helft van het materiaal dat wordt gebruikt voor alle PET-flessen te laten bestaan uit gerecycled plastic. Deze doelstelling is onderdeel van het West-Europese duurzaamheidsactieplan This is Forward. In Nederland loopt Coca-Cola voorop als het gaat om het percentage gerecycled plastic in haar verpakkingen, en zal het bedrijf de doelstelling van 50% gerecycled plastic in alle PET-flessen dit jaar al behalen. Waar mogelijk probeert Coca-Cola extra stappen te zetten om de hoeveelheid gerecycled plastic in haar verpakkingen te verhogen. Daarom wordt dit jaar de stap gezet om naast Chaudfontaine ook met de merken Honest en GLACÉAU Smartwater over te gaan op flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic (rPET).

Ben Bijnens, Country Director Coca-Cola Nederland: “We zetten hiermee opnieuw een belangrijke stap om onze verpakkingen steeds duurzamer te maken. Vanaf eind dit jaar zullen Chaudfontaine, Honest en GLACÉAU Smartwater alleen nog maar verkrijgbaar zijn in flesjes die zijn gemaakt van 100% gerecycled plastic. En we blijven met al onze 15 merken continu in ontwikkeling. Zo verkopen we in Nederland sinds vorige maand Sprite in een transparante fles, waardoor het materiaal beter kan worden gerecycled tot een nieuwe fles. En ook voor de consument is een belangrijke rol weggelegd om onze doelstellingen te kunnen behalen, daarom zetten we deze zomer onze grootste campagne van het jaar in op meer bewustwording rondom recycling.”

Meer recyclebaar plastic voor voedselverpakkingen

Coca-Cola gebruikt al sinds de jaren '90 gerecycled plastic in haar plastic flessen. Recentelijk heeft Coca-Cola geïnvesteerd in verbeterde recyclingtechnologieën om te zorgen dat er meer gerecycled plastic voor voedselverpakkingen beschikbaar is. Plastic afval van minder goede kwaliteit kan nu worden gebruikt om rPET te produceren, iets wat eerder niet mogelijk was.

Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola European Partners Nederland: “Uiteindelijk is het ons doel om te zorgen dat ieder flesje of blikje dat we verkopen wordt ingezameld, gerecycled en weer wordt hergebruikt. We geloven in een circulair systeem, waarin we steeds minder nieuw plastic nodig hebben om nieuwe verpakkingen mee te kunnen maken. Dit sluit aan op onze doelstelling om ten minste 50% rPET over ons volledige portfolio te gebruiken in al onze flessen tegen 2025, en waar mogelijk dit te overtreffen.”

Klik hier voor meer informatie over het This is Forward duurzaamheidsactieplan.

1. Alle verwijzingen naar West-Europa verwijzen naar de Coca-Cola European Partners-markten van Andorra, België, het vasteland van Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, IJsland, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje en Zweden.

Voor meer persinformatie, interview aanvragen en beeldmateriaal kun je contact opnemen met Kirsten van Zandwijk via 06-55413462 of cocacolacommunicatie@coca-cola.com

Coca-Cola’ bestaat in Nederland uit verschillende bedrijven. Coca-Cola Nederland maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar dochtermaatschappijen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola European Partners Nederland. Coca-Cola European Partners Nederland produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola zero, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Glaceau Smartwater, Chaudfontaine, Monster*, Fernandes*, Capri-Sun*, Appletiser, Fïnley, Honest en Fuze Tea. Deze merken zijn samen goed voor meer dan zeven miljoen consumpties per dag in Nederland. Coca-Cola is voortdurend bezig met het optimaliseren van het portfolio, van het reduceren van suiker in de drankjes tot aan het introduceren van nieuwe innovatieve producten. Daarnaast werken zij aan het terugdringen van de impact op het milieu door water aan te vullen en recycling te bevorderen. Coca-Cola Nederland en Coca-Cola European Partners hebben in Nederland meer dan 725 medewerkers verdeeld over twee vestigingen.

Voor meer informatie over de werkzaamheden van Coca-Cola in Nederland: www.cocacolanederland.nl of www.twitter.com/cocacola_nieuws

Geen berichten meer ontvangen van ons? Klik hier